آذربایجان دموکرات فرقه سی

Azərbaycan Demokrat Firqəsi

فرقه دموکرات آذربایجان

سخنان رئیس جمهور چین در دهمین نشست وزیران مجمع همکاری چین و کشورهای عربی

به گزارش رسانه های چین؛ شی جین پینگ رئیس جمهوری خلق چین صبح روز پنجشنبه 30 مه (10خرداد) در مراسم افتتاحیه دهمین نشست وزیران مجمع همکاری چین و کشورهای عربی در مهمانسرای دولتی دیائو یوتای در پکن شرکت و سخنرانی را ایراد کرد. شی گفت: چین مایل است به اتفاق کشورهای عربی برای پیشبرد روح دوستی چین و اعراب، برقراری”پپنج ساختار همکاری بزرگ” و تسریع در ایجاد جامعه با سرنوشت مشترک چین و کشورهای عربی تلاش کند.

رئیس جمهور چین  خاطر نشان کرد: مایل است با این کشورها برای ایفای نقش رهبری استراتژیک این نشست و ادامه توسعه جهشی مناسبات دو جانبه همکاری کند. چین در سال 2026 میزبان دومین نشست سران چین و کشورهای عربی خواهد بود و اطمینان داریم این نشست نقطه عطف دیگری در توسعه روابط چین و کشورهای عربی خواهد بود.

شی جین پینگ گفت که چین مایل به همکاری با کشورهای عربی در جهت تبدیل روابط دو طرف به معیار تضمین صلح و ثبات جهانی است.

رئیس جمهور چین با اشاره به احترام متقابل به عنوان راه همزیستی هماهنگ و انصاف و عدالت به عنوان پایه و اساس امنیت پایدار گفت: مایلیم که به اتفاق کشورهای عربی ضمن احترام به اهداف و اصول منشور ملل متحد و انتخاب های مستقل مردم همه کشورها و وقایع عینی که با مرور زمان در تاریخ شکل گرفته است، راه حل هایی مفید را برای حفظ انصاف و عدالت و تحقق صلح و ثبات بلندمدت برای مسائل مهم موجود در جهان پیدا کنیم.

شی خاطرنشان کرد: از طریق تلاش های مشترک،  “هشت اقدام عمده مشترک” که در اولین اجلاس سران چین و کشورهای عربی برای ارتقای همکاری عملی بین دو طرف پیشنهاد کردم، به نتایج اولیه مهمی دست یافته است. چین مایل است از این دستاوردها به عنوان مبنایی برای ایجاد “پنج ساختار همکاری عمده” با کشورهای عربی و تسریع ساختن جامعه ای با سرنوشت مشترک بین چین و کشورهای عربی استفاده کند.

این پنج ساختار عبارت از:

 اول، یک ساختار پویاتر مبتنی بر نوآوری؛

 دوم، یک ساختار سرمایه گذاری و مالی در مقیاس بزرگ‌تر؛

 سوم، یک ساختار سه بعدی تر همکاری انرژی؛

چهارم، یک ساختار متعادل‌تر اقتصادی و تجاری همراه با سود متقابل

 و پنجم، یک ساختار گسترده تر تبادلات فرهنگی هستند.

رهبر چین خاطرنشان کرد که خاورمیانه سرزمینی حاصلخیز برای توسعه است اما جنگ در این سرزمین همچنان جریان است. از اکتبر سال گذشته تاکنون، درگیری فلسطین و اسرائیل به شدت وخیم شده و مردم آسیب های زیادی از آن دیده‌اند. جنگ نباید به طور نامحدود ادامه یابد، عدالت نیز نباید برای همیشه غایب باشد و نباید ” طرح دو کشور” خودسرانه دچار تزلزل شود. چین از ایجاد یک کشور مستقل فلسطین با حاکمیت کامل بر اساس مرزهای 1967 با پایتختی بیت المقدس شرقی، عضویت کامل فلسطین در سازمان ملل متحد و برگزاری نشست صلح بین المللی در مقیاس بزرگتر، معتبرتر و موثرتر حمایت می کند. چین به حمایت خود از کاهش بحران انسانی و بازسازی پس از جنگ در غزه و حمایت از آژانس امداد و کار سازمان ملل برای آوارگان فلسطینی در خاور نزدیک در ارائه کمک های بشردوستانه اضطراری به منطقه غزه ادامه خواهد داد.

همزمان اداره کل گمرک چین خبر از رکورد جدید حجم تجارت چین با اتحادیه عرب می دهد. طبق آخرین ارقام منتشر شده توسط اداره کل گمرک چین در روز پنج شنبه 30 ام مه نشان می دهد که ارزش کل تجارت چین با اعضای اتحادیه عرب به طور قابل توجهی از 303.81 میلیارد یوان در سال 2004 به 2.8 تریلیون یوان در سال 2023 افزایش یافته است که 820.9 درصد رشد را نشان می دهد. در چهار ماه اول سال جاری، تجارت چین با اتحادیه عرب 946.17 میلیارد یوان بود که بالاترین رکورد برای مدت مشابه در تاریخ محسوب می شود که نسبت به دوره مشابه سال قبل 3.8 درصد افزایش داشته است.

با نگاهی به کشورهای مختلف، تجارت چین با 9 کشور عضو اتحادیه عرب از جمله امارات متحده عربی و عراق افزایش یافته و نرخ رشد برای برخی کشورها نسبتاً سریع بوده است. آن چنان که در چهار ماه نخست سال جاری، در میان شش کشور برتر از لحاظ ارزش تجارت با چین، کل ارزش تجارت امارات متحده عربی، عراق، عمان، قطر، مصر و عربستان سعودی با چین، 84.8 درصد از کل ارزش تجارت اتحادیه عرب با چین در همان دوره را تشکیل می دهد.

از نظر تجارت کالا، در حال حاضر چین بزرگترین منبع واردات خودرو، منسوجات و پوشاک اتحادیه عرب است. داده های رسمی نشان می دهد که در چهار ماهه اول سال جاری، چین 256.1 میلیارد یوان محصولات مکانیکی و الکتریکی به اتحادیه عرب صادر کرده است که نسبت به دوره مشابه سال گذشته 23.1 درصد افزایش داشته است و از این میزان صادرات خودرو در مقایسه با دوره مشابه سال گذشته 66.3 درصد افزایش یافته است.

از نظر واردات، اتحادیه عرب بزرگترین منبع واردات محصولات انرژی چین است و واردات نفت تصفیه شده و سنگ معدن فلزی به سرعت در حال رشد است. طبق آمار چین، چین در چهار ماه اول سال جاری 397.29 میلیارد یوان محصولات انرژی از اتحادیه عرب وارد کرده است که 38 درصد از کل ارزش واردات محصولات انرژی چین در همین مدت را تشکیل می دهد.

Facebook
Telegram
Twitter
Email