آذربایجان دموکرات فرقه سی

Azərbaycan Demokrat Firqəsi

فرقه دموکرات آذربایجان

ازبکستان به عنوان یک نقطه استراتژیک در آسیای مرکزی –بازدید پوتین از تاشکند/ ترجمه: کاوه آیلین

پایتخت ازبکستان به مقصد دومین سفر دولتی ولادیمیر پوتین پس از مراسم تحلیف وی تبدیل شد که اهمیت این کشور آسیای مرکزی را برای روسیه و فراتر از آن نشان می دهد. این بازدیدی بسیار به موقع و بجا است. آسیای مرکزی به سرعت در حال بازگشت به وضعیت بازی بزرگ است و ازبکستان پایدارترین کشور منطقه باقی مانده است. این کشور جزو سازمان پیمان امنیت جمعی نیست، اما در این بین سعی می کند منافع روسیه را در نظر بگیرد و این مسئله ارزش زیادی دارد. افغانستان با ازبکستان هم مرز است. که مسکو و تاشکند با آن در حال ایجاد روابط کاری هستند و تلاش می کنند، برای ایجاد شرایط قانونی برای همکاری اقتصادی کامل با این کشور مناسبات کاری را تنظیم کنند.

 در سال 2018، پروژه ای برای ساخت خط آهنی به طول 573 کیلومتر بوجود آمد که ازبکستان را از طریق افغانستان به بنادر پاکستان و ایران وصل می کرد. بخش مهم این پروژه آموزش کارگران راه آهن افغانستان بود، اما به خاطر آشفتگی های ژئوپلیتیکی این پروژه عملی نشد. ولی در ماه فوریه، شوکت میرضیایف، رئیس جمهور ازبکستان، در دیدار با رئیس جمهور فدراسیون روسیه در غازان، علاقه مندی خود را به ساخت چنین خط آهنی تایید کرد.

روسیه چیزی برای پیشنهاد و ارائه به هر دو کشور دارد – به نفع خود. از جمله اسناد امضا شده در تاشکند، طرح پروتکل ساخت نیروگاه هسته ای روسیه در ازبکستان است. ظرفیت های تولیدی اضافی در سراسر منطقه ضروری است: در خود ازبکستان، زمستان سال 2022 مجموعه ای از مشکلات انرژی را آشکار کرد – برق حتی در بیمارستان ها قطع شده بودند. توسعه آسیای مرکزی با تکیه بر پروژه های زیربنایی با مشارکت چشمگیر روسیه – سرمایه گذاری ژئوپلیتیکی خوبی است، به ویژه با در نظر گرفتن پتانسیل منابع افغانستان و دالان های حمل و نقل آینده از طریق آن.

موضوع مبرم و فعلی مهاجرت نیز مورد مطالعه قرار گرفت. در سال 2023، تعداد شهروندان ازبکستان که برای سکونت دائم به روسیه رفته بودند، 9/1 برابر سال به سال افزایش یافت. در ارقام مطلق، این زیاد نیست – 67/2  هزار نفر، اما پویایی مهم است. تا آنجا که به مهاجرت نیروی کار مربوط می شود، در سال های اخیر ازبکستان نیمی از کارگران خارجی را برای روسیه فراهم می کند. از مکانیسم بین دولتی ایی که به ما امکان دهد مهاجرت را کنترل کنیم می تواند مورد استقبال قرار گیرد. ثبات و نظم در آسیای مرکزی هم برای روسیه و هم برای همه بازیگران منطقه ای که علاقه مند به توسعه مستقل بدون دخالت نیروهای بیگانه هستند ضروری است.

موسسه راهبردهای سیاسی و اقتصادی بین المللیhttps://russtrat.ru/aktualno/27-may-2024-2114-12479

Facebook
Telegram
Twitter
Email