آذربایجان دموکرات فرقه سی

Azərbaycan Demokrat Firqəsi

فرقه دموکرات آذربایجان

چین به دنبال راه‌حلی جامع، عادلانه و پایدار برای مسئله فلسطین

روز پنجشنبه 30 مه (10 خرداد) هنگامی که اسرائیل به عملیات نظامی خود در نوار غزه ادامه می‌داد، هزاران کیلومتر آن طرف‌تر در پکن، «دهمین نشست وزرای مجمع همکاری چین و کشورهای عربی»، بیانیه مشترک چین و کشورهای عربی در خصوص مساله فلسطین را منتشر کردند و صدایی عادلانه را برای کاهش هر چه سریعتر درگیری غزه و ترویج یک راه حل جامع، عادلانه و پایدار برای مساله فلسطین را به گوش جهان رساندند.

درگیری فلسطین-اسرائیل از اکتبر سال گذشته بشدت افزایش یافته و باعث جان باختن و زخمی شدن 125 هزار فلسطینی در نوار غزه شده و میلیون‌ها نفر از خانه و کاشانه خود آواره گشته‌اند.

اخیرا شمار زیادی از اردوگاه‌های آوارگان در رفح واقع در جنوب غزه یکی پس از دیگری هدف حملات اسرائیل قرار گرفته و ده‌ها غیرنظامی کشته شدند امری که بار دیگر جامعه جهانی را در شوک فرو برده است.

در شرایطی که کنترل وضعیت درگیری فلسطین-اسرائیل هر چه بیشتر از دست خارج می‌شود، دهمین نشست وزرای مجمع همکاری چین و کشورهای عربی قدرتمندترین صدا را به گوش جهان رساند و قاطعانه از مردم فلسطین برای احیای حقوق مشروع ملی خود حمایت کرد به گونه‌ای که توجه فراوانی را از سوی جامعه بین‌المللی به خود جلب نمود.

چین و کشورهای عربی در بیانیه مشترکی که در پایان این نشست به تصویب رسید، نقض مستمر حقوق فلسطینیان توسط اسرائیل را محکوم کرده و از شورای امنیت خواستند یک قطعنامه الزام‌آور برای دستیابی به یک آتش‌بس فوری، فراگیر و پایدار صادر کند که از کوچ اجباری فلسطینیان جلوگیری نموده و انتقال کمک‌های امدادی به کل قلمروی غزه را تضمین کند.

دو طرف تاکید کردند که «راه حل دو کشور» یگانه راه واقع‌بینانه برای حل مساله فلسطین است. این منعکس‌کننده اجماع عمومی جامعه بین‌المللی است.

لازم به ذکر است که مساله فلسطین از دیرباز حل نشده که به دلیل ممانعت و کارشکنی چند کشور معدود غربی از جمله ایالات متحده است.

ایالات متحده به سبب نیازهای سیاسی داخلی و ملاحظات راهبردی جهانی، حمایت شدیدی از اسرائیل به عمل آورده، پیش‌نویس قطعنامه شورای امنیت درباره آتش‌بس میان فلسطین و اسرائیل را بارها وتو کرده و حجم فراوانی از کمک نظامی برای اسرائیل فراهم نموده امری که باعث شده روند صلح خاورمیانه از مسیر صحیح خود منحرف شود.

تراژدی درگیری فلسطین-اسرائیل تا حالا به درازا کشیده شده، موضوعی که آزمونی برای وجدان بشری به حساب می‌آید و جامعه جهانی باید کاری انجام دهد.

چین به‌عنوان یک کشور مهم مسئول، به ایستادگی قاطعانه در کنار کشورهای عربی و به حمایت از عدالت و ترویج آتش‌بس بی‌قید و شرط و فوری میان فلسطین و اسرائیل ادامه خواهد داد و در اسرع وقت راه‌حلی جامع، عادلانه و پایدار برای مسئله فلسطین را ترویج خواهد کرد تا صلح واقعی برای خاورمیانه جنگ‌زده به ارمغان آورده شود.

رادیو بین الملل چین

Facebook
Telegram
Twitter
Email