آذربایجان دموکرات فرقه سی

Azərbaycan Demokrat Firqəsi

فرقه دموکرات آذربایجان

ایران در ردیف ده کشور اول جهان  در شاخص فلاکت( بیکاری+تورم) قرار دارد

ضریب جینی( شاخص نابرابری توزیع) کشور از مرز ۰.۴ درصد عبور کرده و افزایش یافته است

دکتر مقصود فراستخواه، جامعه‌شناس و استاد دانشگاه در نشست آینده اجتماعی ایران در مواجهه با فقر و نابرابری در موسسه رحمان، گزارش‌هایی درباره فقر و نابرابری ارائه داد. به گفته‌ی ایشان طبق گزارش توسعه انسانی سازمان ملل متحد در سال ۲۰۲۴، ضریب جینی( شاخص نابرابری توزیع) کشور از مرز ۰.۴ درصد عبور کرده و افزایش یافته است،  این شاخص قبل از انقلاب حدود بیش از ۰.۵ درصد بوده است. با ارجاع به گزارش توسعه انسانی سازمان ملل متحد گفت: ما در بین کشورهای جهان جز ده کشور اول در شاخص ترکیبی فلاکت( بیکاری+تورم) هستیم.

فقر باعث زوال فرهنگی و عاطفی و روانی جامعه می‌شود و نابرابری احساس بیگانگی و شکاف ایجاد می‌کند» اضافه کرد: در کتاب «مرگ‌های ناشی از ناامیدی» که توسط خانوم کیس در دانشگاه پرینستون منتشر شده، نشان می‌دهد در کشور ثروتمندی مثل آمریکا به دلیل واگذاری سلامت به بخش خصوصی، فقر بطور گسترده در آمریکا به وجود آمده و تشدید شده است.

در این تحقیقات که تا سال ۲۰۲۰ ادامه داشته، نشان داده شده که فقر باعث افزایش اعتیاد، خودکشی و مرگ‌های ترکیبی ناشی از افراط در مصرف الکل و مواد شده است.

وی افزود: ما یک مجموعه تحقیقات آینده پژوهی در کشور داریم که توسط کسانی مثل دکتر آرمان ذاکری صورت گرفته است.

در این تحقیقات نشان داده شده که اگر روندها تغییر نکند، موج‌های فقر کشور را در نوردیده و مشکلات اجتماعی و فرهنگی در اثر فقر و نابرابری تشدید خواهد شد.

ما اگر آمادگی و آگاهی نداشته باشیم، در این روند به ناکجا‌آباد پرتاب خواهیم شد؛ جایی که شرایط آن اصلا در آینده مشخص نیست.

این استاد دانشگاه این پرسش را مطرح کرد: ما می‌خواهیم از محققان جوان بپرسیم که انواع سناریوها و احتمالاتی که در زمینه خروج از تله فقر لازم است را مطرح کرده و در گفتگوهای اجتماعی بهترین سناریوها به گفتمان عمومی و مطالبه بدل شود تا بر غول نابرابری و فقر در ایران غلبه کنیم

Facebook
Telegram
Twitter
Email

پول نداری؟ مدرسه نرو

ستم طبقاتی، گریبانگیر کودکان و نوجوانان در سن تحصیل و صنف لوازم‌التحریر فروش محسن گلستانی، رئیس اتحادیهٔ صنف نوشت‌افزار شهر

ادامه مطلب