آذربایجان دموکرات فرقه سی

Azərbaycan Demokrat Firqəsi

فرقه دموکرات آذربایجان

هر گونه تلاش برای زیبا جلوه دادن و پنهانکاری جنایات تجاوزکارانه در برابر واقعیت شکست خواهد خورد

به گزارش شینهوا؛ 15 اوت امسال هفتاد و نهمین سالروز تسلیم بدون قید و شرط ژاپن در جنگ دوم جهانی بود. با این حال، فومیو کیشیدا نخست وزیر ژاپن صبح همین روز به عنوان رئیس حزب لیبرال دموکرات همراه برخی دیگر از دولتمردان این کشور از جمله وزیر دفاع در معبد یاسوکونی که در آن لوحه‌های جنایتکاران درجه یک جنگی ژاپن در جنگ دوم جهانی قرار گرفته، عبادت کرد. در همین حال، هیدئو شیمیزو 94 ساله، یکی از اعضای سابق یگان متجاوز 731 ژاپن در بازدید از موزه شواهد جنایت یگان 731 و محل سابق این یگان در شهر هاربین در شمال شرقی چین بازدید کرد، از جنایات خود ابراز پشیمانی کرد.

 بازدید از معبد یاسوکونی توسط سیاستمداران و ابراز پشیمانی از جنایت توسط یک کهنه سرباز در تضاد کامل با یکدیگر است و رویکرد سیاستمداران ژاپنی باعث شده که مردم کشورهای دیگر عمیقاً نگران روند خطرناک ژاپن در احیای نظامیگری باشند و در این راستا هوشیاری خود را حفظ کنند.

سیاستمداران جناح راست ژاپن به منظور احیای نظامیگری همواره در مقاطع حساس از معبد یاسوکونی بازدید کرده‌اند. تحت هدایت این نیروها، در کتاب درس تاریخ مدارس ژاپن، موضوعات مربوط به تجاوز به چین حذف شده و ژاپن از جنگ‌افروز و متجاوز به صورت «قربانی جنگ» جلوه داده شده است. هیدئو شیمیزو، کهنه سرباز ژاپنی با انتقاد شدید از این موضوع گفت: «جنگ بسیار غم‌انگیز بود اما اقدامات مقامات ژاپنی خشمگینکننده است – آنها نه تنها وجود “یگان 731” را انکار میکنند بلکه برخی از سیاستمداران هیچ احترامی برای حقایق تاریخی قائل نیستند و هیچ تأملی در مورد مسئولیت جنگ از خود نشان نداده‌اند.»

در عین حال، دولت ژاپن در سال های اخیر با جوسازی در مورد «تهدید چین» و به همین بهانه درصدد تغییر تعهدات این کشور در «قانون اساسی صلح» و «دفاع از خود» هستند و قصد دارند تا سال 2027 بودجه نظامی خود را به 2 درصد میزان کل تولید ناخالص داخلی ارتقا دهند. ژاپن همچنین درصدد استقبال از ورود نیروهای بیگانه و پیشبرد ایجاد «ناتوی آسیایی» است . . . همه این رویکردها نشان می‌دهد که ژاپن قصد دارد دوباره مسیر «کشور بزرگ نظامی» را برای خود احیا کند که یک تهدید جدید برای صلح و ثبات منطقه آسیا به بار خواهد آورد.

در جهان ناآرام امروز، کشورهای آسیایی خواهان صلح و ثبات هستند و مردم این کشورها اجازه شکلگیری تحرکات مخالف روند تاریخ را نخواهند داد. برخی از سیاستمداران ژاپنی باید بدانند که تنها با عبرت گرفتن از تاریخ، تأمل عمیق در تاریخ تهاجم نظامی و پایبندی به «قانون اساسی صلح» می‌توان لکه‌‌های ننگ را از تاریخ پاک کنند. هر گونه تلاش برای زیبا جلوه دادن و پنهانکاری جنایات تجاوزکارانه در برابر واقعیت شکست خواهد خورد و مورد مخالفت و بایکوت شدید عدالت‌خواهان قرار خواهد گرفت.

Facebook
Telegram
Twitter
Email

پول نداری؟ مدرسه نرو

ستم طبقاتی، گریبانگیر کودکان و نوجوانان در سن تحصیل و صنف لوازم‌التحریر فروش محسن گلستانی، رئیس اتحادیهٔ صنف نوشت‌افزار شهر

ادامه مطلب