آذربایجان دموکرات فرقه سی

Azərbaycan Demokrat Firqəsi

فرقه دموکرات آذربایجان

بیانیه کمیته مرکزی فرقه دمکرات آذربایجان در حمایت از اعتراض و اعتصاب پرستاران و دیگر زحمتکشان

هم میهنان عزیز!

از مدت ها پیش پرستاران دست به اعتراض و اعتصاب زده اند، تا به حقوق غصب شده ی خود دست پیدا کنند. این قشر زحمتکش بار ها از مقامات کشور خواسته بودند که به خواسته های بحق آنها گوش توجه کند. ولی رژیم خود خواه و متکبر هرگز حاضر نشده تا به حرف آنها گوش فرا دهد و حتی آنها را تهدید به اخراج، انفصال از خدمت کرده و گاهی هم آنها را متهم به مقابله با رژیم و تشویش اذهان کرده است. در این راستا تعدادی را هم به بهانه های واهی دستگیر و در مواردی روانه زندان کرده است، تا جائیکه صبر و تحمل این قشر زحمتکش به پایان رسیده و مجبور به اعتراض شده اند.

پرستاران نخست اعتراض و اعتصاب خود را از «کرج» آغاز کردند و به سرعت در سرتاسر کشور گسترش یافت، در مدت کوتاهی به کرمانشاه، اصفهان، شیراز، مشهد، اهواز، تبریز، تهران و شهر های دیگر رسید. آنها به این باور رسیدند که از سوی رژیم حامی سرمایه داری و عوامل دزد و فاسد آنها، مالکان بیمارستان ها و درمانگاه های خصوصی استثمار می شوند. این استثمارگران بی رحم و فاسد آز آنها می خواهند که با دستمزد اندک اضافه کاری اجباری داشته باشند تا جائیکه در چند ماه و سال گذشته تعدادی از این زحمتکشان از فرط کار سنگین جان باختند و یا دست به خودکشی زدند و برخی هم مجبور به مهاجرت و یا خانه نشین شدند. هنگامی که تعدادی از این پرستاران اعتراضی و اعتصابی در مقابل ساختمان وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشگی در تهران گرد آمدند (در این موقع وزیر مربوطه برای شرکت در مراسم حکومتی اربعین در عراق بود) رژیم ولایت مانند گذشته به سرکوب روی آورد و نیروهای اعتصاب شکن خود را به محل اعزام کرد ولی پرستاران زحمتکش و جان به لب رسیده بدون توجه به آنان به کار خود ادامه دادند و فریاد زدند: پرستار داد بزن، حقت را فریاد بزن!

هموطنان گرامی!

کارگران، زحمتکشان، آموزگاران، پرستاران و دیگر اقشار و طبقات محروم زیر فشار های اقتصادی و تورم کمر خم کرده، روزگار سختی می گذرانند. زمان آن فرا رسیده است که همه زحمتکشان دست در دست یکدیگر بدون ترس و واهمه برخیزند و حق و حقوق ضایع شده خود را طلب کنند. در این راستا بیانیه های مختلف از سوی نهاد های صنفی و کارگری در حمایت از اعتراض و اعتصاب پرستاران غرور انگیز و دلگرم کننده است. بیانیه اتحاد بازنشستگان، کانون صنفی معلمان، سازمان پزشکان و پیراپزشکان و دیگر نهاد های صنفی و سیاسی نشان می دهد که اعتراض و اعتصاب در حال گسترش به گستره میهن است که می تواند در آینده نزدیک رژیم ولایت را دچار مشکل کند و راه رهایی را باز نماید.

 در بخشی از بیانیه اتحاد بازنشستگان آمده است: ما از تجمعات گسترده شما پرستاران حمایت کرده و برای محو این دردها و به سرانجام رساندن منافع مشترک مان در کنار هم سرنوشتان خود ایستاده ایم تا خواسته های خود را متحقق کنیم و فقر و فلاکت را که دستآورد این ساختار فاسد است به چالش بکشیم. محمد رضا شریفی مقدم از فعالین پرستاری در گفتگو با روزنامه «شرق» می گوید: میانگین دست مزد پرستاران و کمک پرستاران بین 9 تا 15 میلیون تومان است. برخی از پرستاران 2 تا 3 شیفت کار می کنند و گاهی از فرط خستگی بی هوش می شوند. پرستاران بیشترین خدمات درمانی را انجام می دهند و با خطرات زیادی روبرو هستند. سازمان بهداشت جهانی می گوید که به ازای هر 1000 نفر باید حداقل 3 پرستار خدمت رسانی کند (در کشور های پیشرفته این رقم تا 10 پرستار می رسد) در حالی که در ایران برای 1000 نفر تنها یک و 6 دهم یعنی اندکی از نصف بیشتر است که نشان می دهد چه فشار سنگینی روی دوش این زحمتکشان است.

همه شعار های این زحمتکشان نشان می دهد که با این شرایط قادر به ادامه کار نیستند و همگی فریاد می زنند: وعده وعید کافیه، سفره ما خالیه. یک اختلاس کم بشه، حق ما داده میشه. پرستار نباشه، سیستم از هم می پاشه و…

پرستاران اعتراضی و اعتصابی در سرتاسر کشور با صدور اطلاعیه های متعدد خواهان حمایت مردم بویژه زحمتکشان و محردمان هستند.

 فرقه دمکرات آذربایجان بعنوان یکی از کهن ترین نهاد سیاسی و اجتماعی از اعتراض و اعتصاب پرستاران زحمتکش حمایت می کند و بر این باور است که با اتحاد و همبستگی روز پیروزی نزدیک است.

زنده و پیروز باد اتحاد و همبستگی همه زحمتکشان کشور!

کمیته مرکزی فرقه دمکرات آذربایجان

یکم شهریور ماه 1403

Facebook
Telegram
Twitter
Email

اون ایکی شهریور 1324-جو ایل تاریخلی مراجیعت‌نامه‌‌نین درج ائدیلمه‌سی مناسیبتی ایلهآذربایجان دموکرات فیرقه‌سی مرکزی کومیته‌سینین بیاناتی

عزیز هموطنلر! آذربایجان خالقی‌نین اوزون ایللر استبدادلا مباریزه تاریخی وار، میللتیمیز بو قدیم دیارین حدودلارینی قوروماق اوچون اوزون ایللر آغیر

ادامه مطلب