آذربایجان دموکرات فرقه سی

Azərbaycan Demokrat Firqəsi

فرقه دموکرات آذربایجان

نگاهی به گزارشات محیط زیستی در ایران

حق بر محیط زیست و مبانی فلسفی آن، از قواعد حقوق بشر و حقوق طبیعی نشأت گرفته شده است. ابتدایی ترین حق طبیعی انسان در این کره خاکی، «حق حیات» است. اما طی دهه های اخیر به دلیل استفاده بی رویه از منابع طبیعی، عدم نظارت و توجه به مباحث زیست محیطی و الگوهای صحیح، محیط زیست طبیعی به شدت دچار صدماتی شده است. گزارش پیش رو حاصل ثبت ۴۲ واقعه محیط زیستی ایران است که در هفته اخیر منتشر و به هدف آگاه سازی گردآوری شده است.

به گزارش خبرگزاری هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، در هفته‌ ای که گذشت دستکم ۳۶ شکارچی غیرمجاز و قاچاقچی چوب بازداشت و به مراجع قضائی معرفی شدند. از سوی دیگر شاخص کیفی هوا در ۲۰ شهر ناسالم و خطرناک اعلام شد. از دیگر اخبار مرتبط با محیط زیست میتوان به آتش سوزی منابع طبیعی کشور، بی توجهی به حیات وحش، پسماند و آلاینده های محیط زیستی اشاره کرد؛ در گزارش پیش رو به برخی از آنها پرداخته شده است.

آسیب رسانی به جنبه های مختلف محیط زیست در ایران کماکان ادامه دارد. از طرفی شهروندانی وجود دارند که به دلیل عدم آموزش یا نیازهای مالی دست به تخریب و آسیب رسانی به محیط زیست می زنند و از سوی دیگر نهادهای متولی در تلاش هستند تا از حجم این آسیب ها بکاهند، هر چند این تلاش ها قابل تقدیر است اما به نظر نمی آید میزان آن با شرایط محیط زیستی ایران تطبیق داشته باشد.

حیات وحش

حیات‌ وحش به کلیه جانداران از قبیل پستانداران، پرندگان، خزندگان و دوزیستان و تمام گیاهانی گفته می‌شود که به صورت وحشی و طبیعی بدون دخالت یا کمک انسان بر روی کره زمین زندگی کرده و آب و خوراک خود را خود تأمین می‌کند. اما دخالت و تصرف انسان در زیستگاه های طبیعی و مصرف بی‌رویه منابع طبیعی بسیاری از گونه های حیاط وحش را در معرض انقراض قرار داده است.

قهرمان اسماعیلی، رئیس اداره محیط زیست محمودآباد، در خصوص تصاویری که تعداد زیادی از لاشه ماهیان سفید کوچک در کنار رودخانه زنگی‌رود درویش‌آباد را نشان میداد اظهار داشت: با توجه به سابقه داشتن چنین موردی در این رودخانه علت تلفات رهاسازی فاضلاب بدون رعایت ملاحظات زیست محیطی و ورود ماده شیمیایی بیش از حد مجاز اعلام شده است.

وی در ادامه افزود: در بازدید از محل تلفات ماهیان بالافاصله موضوع مورد بررسی قرار گرفت. در بررسی به عمل آمده تخلف زیست محیطی مشاهده، تنظیم و جهت پیگیری قضایی به مراجع ذی‌صلاح ارسال شد.

بازداشت و محکومیت متخلفان محیط زیستی

یکی از موضوعات مورد بحث محیط زیست مسئله حمایت از منابع طبیعی بوده و از سوی دیگر، حفاظت از جنگل‌ها، حیات وحش و جلوگیری از قاچاق چوب، شکار و صید بی رویه به عنوان بخشی از مقوله حفاظت از منابع طبیعی، و در نهایت حفظ محیط زیست تلقی می‌شود. بسیاری از حیوانات، به دلیل شکار غیرقانونی در معرض خطر قرار دارند.

طی یک هفته اخیر با تلاش محیط بانان و جنگل بانان، دستکم بیست تن چوب قاچاق در گلستان، کهگیلویه و بویراحمد، آستارا و دشتستان  ضبط و در این راستا هفت متهم بازداشت شدند. همچنین طی این مدت دستکم ۲۹ شکارچی غیرمجاز در همدان، اراک، اصفهان، کهگیلویه و بویراحمد، ایلام، تهران، رفسنجان، میاندوآب، تکاب، زنجان و بوشهر بازداشت و پس از نجات صید یا توقیف لاشه حیوانات و پرندگان شکار شده، به مراجع قضایی معرفی شدند.

اسلام جاودان خرد، مدیرکل حفاظت محیط زیست کهگیلویه و بویراحمد گفت: دو نفر شکارچی مسلح را درحالی که دو قبضه اسلحه ساچمه زنی و لاشه شش قطعه کبک همراه خود داشتند دستگیر شدند. وی همچنین گفت: در بستر رودخانه بشار یک نفر متخلف صید غیر مجاز را دستگیر شد که ۵۰ قطعه ماهی معمولی صید کرده بود. آلات جرم متخلفین ضبط و پس از تشکیل پرونده جهت اعمال قانون، به مراجع قضایی معرفی خواهند شد.

حسن فراهانی، رئیس اداره پارک های ملی خجیر و سرخه حصار گفت: از یک متخلف یک قبضه اسلحه پی سی پی، یک رشته تور ماهیگیری، هشت قطعه ماهی کپور و یک قطعه تیهو کشف و ضبط شد. فرد بعد از تشکیل پرونده و واریز مبلغ ضرر و زیان وارده به محیط زیست برای سیر مراحل قانونی به مراجع قضائی معرفی شد.

محمد بلماسب رییس منطقه حفاظت شده کرکس شهرستان نطنز، از دستگیری دو شکارچی متخلف و سابقه دار به همراه یک قبضه اسلحه ساچمه زنی تک لول و ادوات شکار در ارتفاعات این منطقه خبر داد. پرونده این دو متخلف از طریق مراجع قانونی پیگیری خواهد شد.

حسین آخوندی حومدینی رییس اداره حفاظت محیط زیست رفسنجان از دستگیری یک شکارچی متخلف توسط یگان حفاظت طی گشت‌زنی و کنترل حوزه استحفاظی این شهرستان و کشف و ضبط دو قطعه کبک و یک قطعه تیهو ماده، یک قبضه اسلحه شکاری ساچمه زنی و مقادیری فشنگ ساچمه‌ای از او خبر داد. پرونده این متخلف تشکیل و به مرجع قضایی ارسال شد.

موسی جسور رییس اداره حفاظت محیط زیست میاندوآب گفت: پنج نفر شکارچی متخلف در منطقه حفاظت شده تالاب نوروزلو این شهرستان شناسایی و دستگیر شدند. از متخلفان دو عدد سلاح شکاری، ۱۰ عدد لنسر، قلاب و چندین رشته تور صید دام کشف و ضبط شد و به مراجع قضایی معرفی شدند.

روابط عمومی اداره کل حفاظت از محیط زیست استان کهگیلویه وبویراحمد خبر داد که سه شکارچی متخلف با کشف اسنادی از شکار یک راس بز،  یک راس کل، ۲۵ قطعه کبک معمولی  یک قطعه کبک دری و یک قلاده گراز از گوشی موبایل آنها، دستگیر شدند. هر سه متخلف به زندان شهرضا منتقل و خودروی آنان نیز به پارکینگ منتقل شد.

محمدرضا صادقیان، رییس اداره حفاظت محیط زیست تکاب خبر داد که چند شکارچی غیرمجاز زمانی که مشغول شکار سهره طلایی بودند دستگیر شدند. از این متخلفان تعداد چهار بال سهره طلایی، سه عدد قفس و ۲ رشته تور دامی همراه سایر اداوات شکار کشف و ضبط شد و به مرجع قضایی معرفی شدند.

امجد باقری، سرپرست معاونت محیط زیست طبیعی و تنوع زیستی اداره کل حفاظت محیط زیست استان زنجان گفت: ۱۰ شکارچی خرگوش در زنجان که از آنها لاشه ۱۰ راس خرگوش به همراه یک قبصه سلاح شکاری، هفت تیر فشنگ ساچمه‌ای، چهار دستگاه پروژکتور و یک دستگاه موتورسیکلت کشف شده بود، با پایش‌های انجام گرفته دستگیر و با تشکیل پرونده به مراجع قضائی معرفی شدند.

سید احسان موسوی، فرمانده یگان حفاظت محیط زیست استان بوشهر گفت: در یک سال گذشته با انجام ۷۸۰ نفر ساعت مأموریت ۱۳ شکارچی متخلف در این استان دستگیر شدند و  ۱۶ بهله پرنده شکاری، هشت قطعه هوبره کشف، ۳۳ پرنده دلیجه ، ۲۴۲ قطعه قمری و سایر پرندگان نیز رهاسازی شد.

حمیدرضا محمودیان، فرمانده انتظامی دشتستان از توقیف یک دستگاه کامیون و کشف ۱۴ تن چوب قاچاق در این شهرستان خبر داد. وی در این خصوص گفت:  یک نفر متهم دستگیر و یک دستگاه کامیون به همراه محموله قاچاق توقیف که با تشکیل پرونده به مرجع ذی صلاح معرفی شد.

سعید جاویدبخت، مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری و آبخیزداری استان کهگیلویه و بویراحمد گفت: در روزهای اخیر چهار محموله قاچاق زغال و چوب درختان جنگلی در نقاط مختلف استان توقیف شده است. وی بیان کرد که ماموران منابع طبیعی استان از این خودورها حدود ۳۸۰ کیلوگرم زغال و سه دستگاه اره برقی کشف کردند و در این مدت، تعداد ۱۹ کوره زغال گیری فلزی (بشکه ای) امحاء و برای متخلفان پرونده قضایی تشکیل شده است.

عیسی گل‌بینی مفرد، فرمانده یگان حفاظت منابع طبیعی و آبخیزداری گلستان گفت: از ابتدای امسال تاکنون ۱۷۰ فقره پرونده قاچاق چوب و محموله غیرمجاز در استان تشکیل شده است که این تعداد پرونده، به میزان ۵۷۲ اصله چوب به حجم ۱۸ متر مکعب، ۲۱۹ استر هیزم، چهار هزار و ۹۳۰ کیلوگرم زغال، هزار و ۵۰ کیلوگرم محصولات فرعی غیرچوبی نظیر قارچ ترافل، ۱۷ استر بوته (چلم) بوده است. گونه‌های درختی توقیف شده در ایست‌های بازرسی‌ از خارج استان بیشتر از نوع «گز و تاق» بوده، ولی گونه‌های درختی توقیف شده از داخل استان از نوع «توسکا، بلوط، گردو و کاج» و گونه‌های غیرچوبی توقیف شده از نوع «چلم، قارچ ترافل و زغال» است.

علیرضا قمی،  رئیس اداره منابع طبیعی آستارا از کشف و ضبط ۱۲۴ اصله چوب آلات جنگلی قاچاق و غیر مجاز در یک کارگاه چوب بری، واقع در روستای داداش آباد آستارا خبر داد. ۱۲۴ اصله چوب آلات قاچاق معادل ۵ مترمکعب و به وزن تقریبی ۶ تن از این کارگاه که از مبدا شهرستان تالش قطع و حمل شده بود کشف و ضبط شد.

حق تنفس و هوای پاک

براساس گزارش‌ها، سالانه تعداد پرشماری از شهروندان بر اثر آلودگی هوا جان خود را از دست می‌دهند. این مشکل علتی جز سو مدیریت و عدم توجه به کنوانسیون‌ها و قراردادهای بین‌المللی در این زمینه ندارد.

طی هفته ای که گذشت شاخص کیفی هوا در شهرهای اراک ۱۶۴، شازند ۱۱۰، رامهرمز ۱۷۱، ساوه ۱۴۲، اصفهان ۱۲۳، زرین شهر ۱۳۲ خمینی‌شهر  ۱۳۲، کاشان ۱۵۴، شوشتر ۱۱۶، شوش ۱۲۳، تهران ۲۴۲، هویزه ۱۵۴، اهواز ۱۵۹، اندیمشک ۱۴۹، خرمشهر ۱۵۴، هندیجان ۱۷۴، ماهشهر ۱۳۱، دزفول ۱۱۳، شادگان ۱۱۸ و جاجرم ۵۰۰، ناسالم برای گروه های حساس، ناسالم برای عموم اعلام شد.

شاخص کیفی هوا از صفر تا ۵۰ هوای پاک، ۵۱ تا ۱۰۰ هوای سالم، ۱۰۱ تا ۱۵۰ ناسالم برای گروه‌های حساس، ۱۵۱ تا ۲۰۰ ناسالم برای عموم، ۲۰۱ تا ۳۰۰ بسیار ناسالم و ۳۰۱ تا ۵۰۰ خطرناک است.

شاخص کیفی هوا (Air Quality Index) معیاری است که غلظت ترکیبات مختلف آلاینده موجود در هوا نظیر مونوکسید کربن، دی اکسید گوگرد، ترکیبات نیتروژن دار، اوزون و ذرات معلق (ذرات کوچک‌تر از ۱۰ میکرومتر و ذرات کوچک‌تر از ۲.۵ میکرومتر) را که دارای حدود مجاز متفاوت با واحدهای مختلف است به یک عدد بدون واحد تبدیل می‌کند و وضعیت آلودگی هوا را نمایش می‌دهد.

آتش سوزی

به طور کلی جنگل‌ها در نتیجه عمل کربن گیری مرتباً گاز کربنیک هوا را که در اثر تنفس موجودات زنده و فعل و انفعالات شیمیایی و آلودگی های محیط زیست وارد هوا می‌شود جذب کرده و گاز اکسیژن را پس می‌دهد. از این رو باید مورد توجه ویژه ای قرار گیرند.

رضا اصیل، فرمانده یگان حفاظت منابع طبیعی خراسان شمالی گفت: وزش باد شدید بار دیگر  آتش‌ را در مراتع گریوان شعله‌ور کرد و با توجه به پوشش گون منطقه و علوفه خشک بار دیگر آتش در گریوان شعله‌ور شده است.

مجید امیرفضلی رئیس سازمان آتش‌نشانی شهرداری زنجان اظهار داشت: منطقه گردشگری گاوازنگ زنجان دچار حریق شد و نیروهای آتش‌نشانی توانستند اطفا حریق کنند و مشکل خاصی وجود ندارد. سه اکیپ (یک اکیپ سنگین و دو اکیپ سبک) به محل حادثه اعزام شدند.

احمد عزیزی، رئیس منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان خلخال اظهار کرد: آتش سوزی در مراتع منطقه حاجی آرخی روستای لرد خلخال به پاسگاه منابع طبیعی روستای لرد خلخال اطلاع داده شد که سریعا برای مهار آتش سوزی به منطقه اعزام شدیم. آتش سوزی در ۱۰ الی ۱۲ هکتار از مراتع منطقه حاجی آرخی روستای لرد خلخال با حضور نیروهای منابع طبیعی و محیط زیست مهار شد.

صادق محمدی، فرمانده یگان حفاظت منابع طبیعی و آبخیزداری چهارمحال و بختیاری گفت: از آتش‌سوزی‌های به ثبت رسیده در استان ۹۱ هکتار در قالب ۴۳ مورد در جنگل‌ها (زیراشکوب) و ۲۵۶هکتار در قالب ۵۰ مورد نیز در مراتع به ثبت رسیده است. این شمار آتش‌سوزی نسبت به مدت مشابه سال گذشته از نظر تعداد بیش از ۲.۵ برابر و از نظر مساحت نزدیک به پنج برابر افزایش نشان می‌دهد.

مجید بگلریان، مدیرکل ستاد بحران استانداری ایلام با بیان اینکه حدود ۱۰۰ مورد آتش‌سوزی از ابتدای سال جاری تا کنون در سطح مراتع و جنگل‌های این استان اتفاق افتاده است، گفت: حفظ و حراست از این سرمایه ملی وظیفه همگانی است. وی با اشاره به وقوع این تعداد آتش‌سوزی در سطح مراتع و جنگل‌های استان ایلام، اظهار کرد: علت عمده این آتش سوزی‌ها تعمد، سهل‌ انگاری و اختلاف ملکی و عدم توجه طبیعت‌گردان و افراد مختلف در خاموش کردن آتش بعد از استفاده است.

حسین اصلاحی، رییس اداره حفاظت محیط زیست قوچان اعلام کرد: مراتع و اراضی منطقه حفاظت شده قرچغه شهرستان قوچان روز پنجشنبه در آتش سوخت. مساحت دقیق که آتش سوزی اتفاق افتاده همان ۱۲ هکتار است و سایر اعداد و ارقام اعلائم شده درست نیست و تعداد افرادی که بحث اطفای حریق مشارکت داشته اند همان ۱۰۰ نفر بوده است.

مهدی نوری، فرمانده یگان حفاظت اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری همدان گفت: ۴۰ فقره آتش سوزی امسال تاکنون در عرصه های ملی این استان رخ داده که ۶۲۰ هکتار از مراتع را تبدیل به خاکستر کرده است. بیشترین میزان آتش سوزی مربوط به اسدآباد و کمترین آن کبودراهنگ با هفت هکتار بوده و همچنین در فامنین هیچ گونه آتش سوزی رخ نداده است.

روح‌الله کرمی، مدیر منابع طبیعی شهرستان آبدانان گفت: یک مورد آتش سوزی در ارتفاعات کبیرکوه و در منطقه‌ای به نام « پَه لَه ونی» شروع شد و بیش از ۶ هکتار از عرصه‌های جنگلی این منطقه دچار حریق شده است.

روح الله لایق، معاون محیط زیست طبیعی و تنوع زیستی اداره کل حفاظت محیط زیست خراسان شمالی گفت: امسال ۲ فقره آتش سوزی در عرصه های باغی شهرستان اسفراین رخ داد که با تلاش محیط بانان و امدادگران مهار شد، آتش سوزی سه روزه در این منطقه در یک مرحله ۲۰۰ هکتار و در مرحله دیگر ۱۸۰ هکتار از عرصه های ارزشمند را طعمه خود کرد.  وقوع آتش سوزی در منطقه گلیل و سرانی شهرستان شیروان نیز ۱۵ هکتار از عرصه ها را درگیر کرد، این آتش سوزی در روز اول مهار شد اما آتش زیر خاکستر در برخی تنه های درخت با وزش باد شعله ور می شد که این امر سبب شد تا پایش و رصد منطقه با استقرار امدادگران در چند روز استمرار یافت.

محمد شفیعی زاده، روابط عمومی اداره منابع طبیعی و آبخیزداری دزفول، بیان کرد: وقوع آتش سوزی گسترده در مراتع و بادام زارهای روستای دارک از توابع بخش شهیون شهرستان دزفول به یگان حفاظت این اداره اطلاع و با سرعت تیم های عملیاتی به محل گزارش شده اعزام شدند. با توجه به شدت و گستردگی این آتش سوزی و سخت گذر بودن منطقه علاوه بر نیروهای یگان حفاظت منابع طبیعی دزفول، تیم های مردمی جوامع محلی و دوستداران محیط زیست در مهار این آتش سوزی مشارکت داشتند.

فرهاد قلی نژاد، معاون محیط زیست انسانی اداره کل حفاظت محیط زیست خوزستان، گفت: در یکسال اخیر به ویژه در تابستان امسال شاهد آتش سوزی های مکرر در پوشش گیاهی حاشیه جاده اهواز – اندیمشک و قطع تعداد زیادی از درختان هستیم که این اقدامات غیر قانونی است. قلی نژاد ادامه داد: اداره کل حفاظت محیط زیست خوزستان، وفق قانون هوای پاک، موضوع را پیگیری می‌کند و باید متولی اصلی حفاظت و نگهداری حریم سبز جاده مذکور تعیین شود که این موضوع در کمیته فضای سبز استان خوزستان تعیین تکلیف خواهد شد.

آزاد طهماسبی، ریس سازمان آتشنشانی و خدمات ایمنی شهرداری سنندج گفت: آتش‌سوزی کوه آبیدر سنندج با تلاش نیروهای آتش‌نشانی مهار شد.  وی افزود با وجود مسیر دسترسی سخت صب العبور با تلاش نیروهای آموزش دیده  آتش مهار و اطفا شد.

رضا شکاریان، مدیرکل محیط زیست خراسان شمالی گفت: در روزهای گذشته، در مجموع ۴۱۰ هکتار از عرصه‌های طبیعی استان دچار آتش‌سوزی شد که عامل همه آتش‌سوزی‌ها انسانی بوده است. شکاریان بیان کرد: در دو مرحله، آتش‌سوزی در عرصه‌های ساریگل و سالوک شهرستان اسفراین رخ داد که در مجموع موجب سوختن ۳۸۰ هکتار ازعرصه‌های منطقه شد. همچنین وقوع آتش‌سوزی در منطقه گلیل و سرانی شهرستان شیروان ۱۵ هکتار از عرصه‌ها را طعمه حریق کرد.

یاسر علیزاده، فرماندار بدره اظهار داشت: عصر امروز مراتع کوه‌های اطراف روستای دولگلاب بخش هندمینی دچار آتش‌سوزی شد. وی بیان کرد: پس از چند ساعت با تلاش مردم محلی و نیروهای امدادی و مدیریت بحران شهرستان بدره آتش سوزی در مراتع هندمینی به صورت کامل مهار شده است.

محمد رضایی، رئیس اداره منابع‌طبیعی و آبخیزداری شهرستان اراک گفت: در شش ماهه نخست سال جاری ۹ فقره آتش‌سوزی‌ در اراضی و عرصه‌های ملی این شهرستان به مساحت حدود ۳۰ هکتار به وقوع پیوسته و مهار شده است. میزان خسارت وارده حریق به اراضی و عرصه‌های ملی و طبیعی شهرستان اراک ۵۴۰۰ میلیارد ریال برآورد شده است.

فقدان مدیریت بارش های حداقلی؛ خشکسالی و از بین رفتن منابع آبی

خشک‌سالی می‌تواند باعث عدم توازن در میزان آب و در نتیجه آن کمبود آب، نابودی گیاهان، کاهش عمق آب‌های سطحی و خاک مرطوب شود. این اتفاق زمانی رخ می‌دهد که تبخیر سطحی و تبخیر آب از گیاهان از حد معمول در مدت معین بیشتر شود. عدم مدیریت صحیح منابع آبی در کشور، اثرات جبران ناپذیر این مهم را عمیقتر میکند.

به گزارش فارس، ۹ تالاب انزلی، بامدژ، هامون، جازموریان، طشک، بختگان، گاوخونی، مهارلو، حوض‌سلطان، شیمبار و دریاچه نمک در مرداد ماه امسال خشک شده اند. سامانه‌های جهانی هواشناسی هم از پاییز خشک در گستره ایران خبر می‌دهند.

به گزارش اعتماد، دریاچه ارومیه در بهار ۱۴۰۳ به صورت فصلی و با بارندگی نسبتا خوب اواخر ۱۴۰۲ و ابتدای ۱۴۰۳ به صورت فصلی بخشی از آن در حدود یک میلیارد متر مکعب آبگیری شد ولی مجددا از ابتدای تابستان ۱۴۰۳ روند خشک شدن آن شدت گرفت و مجددا در شهریور ۱۴۰۳ به‌ طور کامل خشک شد.

به گزارش ایرنا، عطاء الله ابراهیمی، رییس پژوهشکده حفاظت خاک و آبخیزداری سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی وزارت جهاد کشاورزی اعلام کرد: ۴۳۲ آبخوان(منابع آب زیر زمینی) کشور در وضعیت بحرانی است که باید چاره اندیشی جدی برای آنها داشت. وی در نشست تور رسانه ای بازدید از طرح های آبخیزداری شرکت دارویی برکت در استان البرز افزود: اکنون ۶۰۹ آبخوان درکشور وجود دارد که از این تعداد ،۴۳۲ آبخوان آنها در وضعیت بحرانی قرار گرفته و زنگ خطربزرگی محسوب می شود.

بحران فرونشست زمین در ایران

یکی از مسائلی که در اثر برداشت بی‌رویهٔ آب زیرزمینی رخ می‌دهد، فرونشست زمین است. امری که به گفته برخی از کارشناسان، عدم مدیریت آب های سطحی موجود توسط مسئولان متولی و نهایتا اقدام به برداشت بیش از حد از آبهای زیرزمینی، رشد به سزایی به آن می بخشد. نشست زمین باعث ایجاد شکاف‌های عمیق در سطح زمین، کج شدن لوله‌های چاه، خرابی ساختمان‌ها و نهایتا ایجاد تلفات جبران ناپذیر برای انسان ها و دیگر موجودات زنده می شود.

حامد رئیسی، معاون حفاظت و بهره‌برداری شرکت آب منطقه‌ای آذربایجان شرقی از فرونشست ۷/۱ سانتی متری زمین در شهرستان ورزقان خبر داد.

به گفته وی، این پدیده در صورت عدم کنترل می‌تواند پیامدهای گسترده‌ای بر زیرساخت‌های اقتصادی، اجتماعی و زیست‌محیطی به همراه داشته باشد.

علی بیت‌الهی، رئیس بخش زلزله شناسی مهندسی و خطرپذیری مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی درباره اظهارات رییس جمهوری در اولین نشست خبری درباره بحرانی شدن فرونشست در تهران اظهار داشت: در حال نرخ فرونشست زمین در تهران به ویژه در منطقه جنوب غربی تهران در بیشینه مقدار خود به ۲۰ سانتیمتر در سال رسیده‌ است. این پهنه فرونشستی وسعتی در طول ۵۰ کیلومتر و به عرض ۳۰ کیلومتر دارد و پهنه وسیعی را اشغال کرده‌است.

بحران پسماند و آلاینده های محیط زیستی

یوسف یوسفی ، مدیرکل حفاظت از محیط زیست استان مرکزی از وصول ۳۰۰ میلیارد تومان عوارض آلایندگی در استان مرکزی در خبر داد و گفت: سال گذشته ۵۹۷ واحدهای صنعتی آلاینده در استان مرکزی مشمول پرداخت عوارض سبز شدند. وی افزود: عوارض آلایندگی دریافت شده سال گذشته در شهر اراک بیش از ۱۲۷ میلیارد تومان بوده که بیش از ۱۲۲ میلیارد تومان آن توسط شهرداری اراک دریافت شده است، این در حالی است که شهرستان‌های اراک، شازند و خنداب بیشترین سهم  را از عوارض آلایندگی دریافت کرده‌اند.

رضا شایسته، رئیس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان قرچک، گفت: دو واحد آلاینده و غیرمجاز که در زمینه ذوب پلاستیک کهنه و اکسیدور فعالیت داشتند توسط کارشناسان این اداره شناسایی و پلمب شدند.

وی اظهار داشت: برای این دو واحد غیرمجاز که طی گشت و پایش کارشناسان این اداره شناسایی شده بود چند مرتبه اخطاریه قانونی به منظور رفع آلایندگی واحد صادر و به متصدی واحد ابلاغ شده بود که با گذشت مهلت اعطایی همچنان به فعالیت خود ادامه می‌دادند و بر همین اساس مطابق قانون هوای پاک این دو کارگاه تعطیل و پلمب شدند.

حمیده خدنگی، رئیس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان اسلامشهر، از تخریب یک واحد زغال گیری غیرمجاز مشتمل بر پنج حلقه کوره سنتی در این شهرستان خبر داد. در تشریح این خبر با اشاره به شکایت‌های واصله توسط شهروندان مبنی بر فعالیت کوره‌های زغال گیری واقع در شمس آباد چهاردانگه، گفت: کارشناسان و مأموران اجرایی این اداره پس از بررسی موضوع نسبت به ابلاغ اخطاریه جمع آوری به مسئولان این واحد‌ها اقدام کردند.

سپیده وجیهی، رئیس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان شهریار از صدور حکم محکومیت متصدی یک واحد دامداری آلاینده در این شهرستان خبر داد. وی با بیان این خبر گفت: این واحد دامداری بدون هر گونه مجوز زیست محیطی در حاشیه منازل مسکونی مستقردر محل در حال فعالیت بوده و با انتشار بوی نامطبوع و افزایش حشرات باعث نارضایتی ساکنان محل شده بود.

Facebook
Telegram
Twitter
Email