آذربایجان دموکرات فرقه سی

Azərbaycan Demokrat Firqəsi

فرقه دموکرات آذربایجان

چرخه بی‌پایان جنایت اسرائیل

اسرائیل اعلام کرده که در یک «حمله هدفمند» به مقر مرکزی حزب‌الله، که در زیر ساختمان‌های مسکونی در منطقه ضاحیه بیروت واقع شده بود، حسن نصرالله و چند تن از چهره‌های ارشد این گروه را کشته است.

چند ساعت پس از این حمله، ارتش اسرائیل به دستور تخلیه بخش‌هایی از جنوب بیروت، دوباره به پایتخت لبنان حمله کرد. اسرائیل گفته است که قرار است با موشک به سه ساختمان در جنوب بیروت، که «انبار تسلیحات استراتژیک» زیر آنها قرار دارد، حمله کند. برخی رسانه‌های اسرائیلی همچنین مدعی‌اند که حسن نصرالله هدف حملات اخیر بوده است. اسرائیل می‌گوید که مقر حزب‌الله را هدف قرار داده و در حال بررسی نتایج این حملات است. در مقابل، رسانه‌های لبنانی، ایرانی و خبرگزاری‌هایی مانند رویترز و فرانسه از قول حزب‌الله نوشته‌اند که نصرالله زنده و در مکانی امن است.

گزارش‌ها حاکی از آن است که در حملات هوایی اسرائیل به مواضع حزب‌الله در روز دوشنبه، حداقل 492 نفر، از جمله 35 کودک و 58 زن، کشته و بیش از 1600 نفر زخمی شده‌اند. این روز به مرگبارترین روز در درگیری اسرائیل و حزب‌الله از سال 2006 تبدیل شده است.

به نظر می‌رسد این حملات، چرخه بی‌پایان درگیری‌های اسرائیل و حزب‌الله را تشدید کند. هر دو طرف اعلام کرده‌اند که این فقط آغاز مرحله‌ای جدید در درگیری‌هاست. اسرائیل مصمم است که حملات خود را به دره بقاع در شمال شرقی لبنان، که به عنوان پایگاه حزب‌الله شناخته می‌شود، گسترش دهد. در عین حال، رهبران حزب‌الله گفته‌اند که تا زمانی که آتش‌بس در غزه برقرار نشود، عملیات خود را متوقف نخواهند کرد. اما هیچ یک از طرفین نباید انتظار داشته باشند که بدون پرداخت بهای گزاف به اهداف خود برسند.

اگرچه به نظر می‌رسد اسرائیل به راحتی می‌تواند توانایی حزب‌الله در شلیک راکت و موشک از مرز را کاهش دهد، واقعیت این است که حتی اگر این اهداف محقق شود، اسرائیل به سختی می‌تواند صلح پایدار را برای خود ایجاد کند. حزب‌الله اعلام کرده که عملیاتش علیه اسرائیل در پاسخ به حملات نظامی در غزه انجام می‌شود. همچنین، در حالی که اسرائیل معتقد است به هدف خود در از بین بردن حماس نزدیک شده، واقعیت این است که به سادگی نمی‌تواند به این خواسته دست یابد، زیرا اعضای حماس در سراسر منطقه پراکنده‌اند.

مقابله با حزب‌الله برای اسرائیل دشوارتر از حماس است، زیرا حزب‌الله می‌تواند در سراسر لبنان فعالیت کند و به دلیل اندازه و تجهیزات بالاتر، ارتباط و هماهنگی بیشتری با دیگر «دشمنان» اسرائیل در منطقه دارد.

عملیات اسرائیل علیه حماس در ابتدا با همدردی بین‌المللی آغاز شده، اما به سرعت به محکومیت جهانی منجر شده است. حملات مداوم به حزب‌الله نیز ممکن است مسیر مشابهی را طی کند. به گفته بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل، زیرساخت‌های غیرنظامی مورد استفاده شبه‌نظامیان هدف قرار گرفته‌اند، اما نگرانی‌ها در مورد آسیب به غیرنظامیان به شدت افزایش یافته است. این حملات بدون شک خطرات انسانی بزرگی را به همراه دارد و صدها هزار غیرنظامی آواره شده‌اند.

وانگ یی، وزیر امور خارجه چین، در دیدار با همتای لبنانی خود در نیویورک، مخالفت قاطع پکن با «حملات بی‌رویه به غیرنظامیان» را تکرار کرد و حملات هوایی اخیر اسرائیل را «نقض اصول اساسی روابط بین‌الملل» دانست. وی تأکید کرد که «چرخه خشونت به خشونت مشکلات خاورمیانه را حل نخواهد کرد و تنها به فاجعه انسانی بزرگتری منجر خواهد شد».

در نهایت، خصومت متقابل بین اسرائیل و دشمنان منطقه‌ای آن باید در حل این مسائل مد نظر قرار گیرد. به وضوح، استفاده از زور، برخلاف نیت اصلی اسرائیل، امنیت خود اسرائیلی‌ها را تضعیف خواهد کرد

Facebook
Telegram
Twitter
Email