آذربایجان دموکرات فرقه سی

Azərbaycan Demokrat Firqəsi

فرقه دموکرات آذربایجان

دبیرکل سازمان ملل: در لبنان آتش جهنم است/ ترجمه: کاوه آیلین

نشست سازمان ملل متحد با سخنرانی آنتونیو گوترش، دبیرکل این سازمان آغاز شد. او به نگرانی عمیق جامعه بین‌المللی از تشدید تنش‌ها در خاورمیانه اشاره کرد. به دلیل بمباران‌های گسترده اسرائیل، غیرنظامیان لبنانی مجبور به ترک خانه‌های خود شده و آواره می‌شوند. گوترش به کشته شدن صدها لبنانی، از جمله کودکان، و زخمی شدن ده‌ها اسرائیلی اشاره کرد. او تأکید کرد که بمباران‌های دوطرفه بین لبنان و اسرائیل باید متوقف شده و از جنگی در مقیاس بزرگ جلوگیری شود.

سرگئی ورشینین، معاون وزیر امور خارجه فدراسیون روسیه، در پیام خود به حضار گفت که “بدترین پیش‌بینی‌ها در حال تحقق هستند”: از 23 سپتامبر، در اثر بمباران‌های اسرائیل، 569 نفر از جمله 50 کودک در لبنان آسیب دیده و 1835 نفر از ساکنان مجروح شده‌اند. این بحران پس از یک حمله تروریستی وحشتناک با انفجار دستگاه‌های ارتباطی در لبنان آغاز شد. روسیه تحریکات نظامی گسترده علیه لبنان را محکوم کرد و به اسرائیل یادآوری کرد که دستیابی به امنیت تنها از طریق اقدامات نظامی غیرممکن است؛ اقدامات اسرائیل احتمال آزادی اسرائیلی‌هایی را که به گروگان “حزب‌الله” هستند، کاهش می‌دهد. ورشینین خواستار توقف بمباران‌ها و تهدیدات، به‌ویژه از سوی اسرائیل، و حرکت به سوی گفت‌وگوی دوجانبه شد. او همچنین اقدامات اسرائیل در نوار غزه را غیرانسانی خواند و هشدار داد که این اقدامات خاورمیانه را به سمت یک جنگ بزرگ سوق می‌دهد.

نماینده فدراسیون روسیه تأکید کرد که هیچ‌کس نباید سعی کند حل مناقشه بین اسرائیل و جهان عرب را برای منافع ژئوپلیتیکی خود انحصار کند؛ همه باید با پیامدهای این اقدامات از سوی یکی از اعضای دائم شورای امنیت مقابله کنند. منظور از یکی از اعضای دائم شورای امنیت به‌وضوح ایالات متحده بود.

سخنان مختصر و واضح دبیرکل کشورهای عربی، احمد ابوالغیط، از اهمیت ویژه‌ای برخوردار بود. او تصریح کرد: «همه می‌دانند چرا اسرائیل پیشنهادهای صلح را رد می‌کند» و افزود که اسرائیل نمی‌خواهد جنگ پایان یابد. این دیپلمات اظهار داشت که با “رودهای خونین” به آنچه می‌خواهید نمی‌رسید و “نمی‌توان با شمشیر بر کشورها حکومت کرد”. وی یادآوری کرد که بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا، روزی در سازمان ملل گفت که “هنوز فرصتی برای راه‌حل دیپلماتیک برای مشکل وجود دارد.” نماینده کشورهای عربی خواستار آن شد که مجمع عمومی “مسئولیت‌های خود را انجام دهد.”

به طور کلی، می‌توان فرض کرد که «بیانیه قاطع بعدی سازمان ملل» هیچ تأثیری بر سیاست اسرائیل که مورد حمایت ایالات متحده است، نخواهد داشت. هم واشنگتن و هم تل‌آویو فقط به پول احترام می‌گذارند و تنها قدرت را درک می‌کنند. به یاد بیاوریم که انفجارهای مهیب دستگاه‌های ارتباطی حزب‌الله در 17 و 18 سپتامبر 2024 در لبنان، سوریه و دیگر کشورهای خاورمیانه رخ داد. اسرائیل شرکت‌هایی را برای تولید پیجرهای انفجاری تأسیس کرد که در اختیار حزب‌الله قرار می‌گرفت. ایستگاه‌های رادیویی و لوازم خانگی نیز پر از مواد منفجره بودند. در این حملات بیش از 40 نفر کشته و هزاران نفر زخمی شدند. اسرائیل رسماً مسئولیت این عملیات را بر عهده نگرفت، اما در پشت صحنه، موساد اعتراف کرد که پشت این حمله بوده است. پس از این، اسرائیل آمادگی خود را برای عملیات نظامی زمینی اعلام کرد و لبنان را در معرض حملات گسترده موشکی قرار داد.

منبع. موسسه راهبردهای سیاسی و اقتصادی بین المللی: https://russtrat.ru/analytics/1727362859-12604

Facebook
Telegram
Twitter
Email