آذربایجان دموکرات فرقه سی

Azərbaycan Demokrat Firqəsi

فرقه دموکرات آذربایجان

کارزار “سه‌شنبه‌های نه به اعدام” در ۲۲ زندان

همزمان با روز جهانی مبارزه با اعدام، حکومت ایران ۷ تن را در زندان‌های مختلف اعدام کرد. در هفته گذشته نیز بیش از ۳۶ نفر اعدام شدند که تنها در روز ۱۸ مهر ۱۹ نفر حلق‌آویز شدند. در میان این اعدام‌شدگان، دو کودک مجرم به نام‌های مهدی براهویی و علی شیروانی بودند که در زمان بازداشت به ترتیب ۱۷ و ۱۵ سال داشتند.

در ادامه این خشونت‌ها، دستگاه قضایی ایران در ۲۲ مهر پرونده قطع دست ۸ متهم به سرقت را به دادگاه ارجاع داد. این شدت خشونت از سوی حکومت ایران همزمان با “روز جهانی علیه اعدام”، نشان از بی‌توجهی به حقوق بشر بین‌المللی دارد و با هدف مقابله با اعتراضات احتمالی انجام می‌شود.

اعضای “کارزار سه‌شنبه‌های نه به اعدام” اکنون بیش از ۸ ماه است که هر هفته سه‌شنبه‌ها دست به اعتصاب غذا می‌زنند و در مقابل احکام غیرانسانی اعدام مقاومت می‌کنند. این کارزار که از بهمن ۱۴۰۲ از زندان قزلحصار آغاز شده است، با پایداری زندانیان اعتصابی، تا کنون به ۲۲ زندان مختلف گسترش یافته است.

هدف این کارزار مقابله با احکام اعدام و تلاش برای لغو آن در ایران است. این کارزار تلاش می‌کند تا صدای زندانیان محکوم به اعدام، فارغ از اتهامات آنها، را به گوش جهانیان برساند. خانم مای ساتو، گزارشگر ویژه سازمان ملل در امور ایران، نیز در اظهارات اخیر خود به این کارزار اشاره کرده‌اند. از شورای حقوق بشر و سایر نهادهای بین‌المللی حقوق بشر درخواست می‌شود تا اقدامات عاجل و موثرتری برای متوقف کردن این ماشین کشتار انجام دهند.

این مبارزه نیازمند همکاری وجدان‌های بیدار، رسانه‌های مستقل و مردم است تا تلاش برای لغو اعدام نهادینه شده و کشوری آزاد، برابر، بدون خشونت و اعدام با یک قوه قضاییه مستقل و دموکراتیک ساخته شود.

در همین راستا، سه‌شنبه ۲۴ مهر ۱۴۰۳، اعضای این کارزار در هفته سی‌وهشتم، در ۲۲ زندان مختلف دست به اعتصاب غذا خواهند زد.

زندانیان اعتصابی در زندان‌های زیر قرار دارند: زندان اوین (بند زنان، بند ۴ و ۸)، زندان قزلحصار (واحد ۳ و ۴)، زندان مرکزی کرج، زندان تهران بزرگ، زندان خرم‌آباد، زندان اراک، زندان اسدآباد اصفهان، زندان نظام شیراز، زندان بم، زندان مشهد، زندان لاکان رشت (بند زنان و مردان)، زندان قائمشهر، زندان اردبیل، زندان تبریز، زندان ارومیه، زندان سلماس، زندان خوی، زندان نقده، زندان سقز، زندان بانه، زندان مریوان، زندان کامیاران.

ــ۲۴ مهر ۱۴۰۳

Facebook
Telegram
Twitter
Email