آذربایجان دموکرات فرقه سی

Azərbaycan Demokrat Firqəsi

فرقه دموکرات آذربایجان

حرکت اکراهی خاورمیانه ای/ ترجمه. کاوه آیلین

ایالات متحده آمریکا در یک وضعیت پیچیده قرار گرفته است: از یک سو، توانایی کنترل کامل اقدامات اسرائیل را ندارد و از سوی دیگر، نمی‌تواند اجازه دهد ایران به سلاح هسته‌ای دست یابد. حمله اسرائیل به تأسیسات هسته‌ای ایران می‌تواند بهانه‌ای برای خروج تهران از پیمان منع گسترش سلاح‌های هسته‌ای باشد. ایران هسته‌ای، انگیزه‌ای قوی برای کشورهای دیگری مانند ترکیه، مصر و عربستان سعودی خواهد بود تا به دنبال تسلیحات هسته‌ای بروند.

واشنگتن هیچ علاقه‌ای به هسته‌ای شدن حتی نزدیک‌ترین متحدانش ندارد؛ این موضوع در مورد کره جنوبی نیز صدق می‌کند. محاسبه ساده است: یک کشور هسته‌ای استقلال استراتژیک بیشتری دارد و می‌تواند از حمایت آمریکا فاصله بگیرد. بنابراین، گزینه‌های کمی برای ایالات متحده باقی می‌ماند که یکی از آنها اجازه دادن به اسرائیل برای حمله به ایران است. اما متوقف کردن برنامه هسته‌ای ایران با حملات متعارف بسیار دشوار خواهد بود.

در این میان، باید توجه داشت که خاک اسرائیل به مراتب کوچکتر از ایران است و اقدامات تلافی‌جویانه ایران می‌تواند برای اسرائیل بسیار دردناک باشد. یکی از سناریوهای غیرممکن به نظر، حمله هسته‌ای اسرائیل به ایران با تأیید قبلی آمریکا است. اگر این سناریو موفقیت‌آمیز باشد، به عنوان درسی برای کشورهایی که به دنبال هسته‌ای شدن بدون اجازه واشنگتن هستند عمل خواهد کرد و هژمونی غرب را تقویت می‌کند.

نباید از این فرضیه غافل شد که ایالات متحده ممکن است در نهایت اسرائیل را برای نابودی ایران قربانی کند و روشن شود که این واشنگتن بوده که تل‌آویو را به این مسیر هدایت کرده است.

موسسه راهبردهای سیاسی و اقتصادی بین‌المللی

https://russtrat.ru/publications/1728721173-12640
Facebook
Telegram
Twitter
Email