آذربایجان دموکرات فرقه سی

Azərbaycan Demokrat Firqəsi

فرقه دموکرات آذربایجان

اعتراضات در مولداوی علیه همه پرسی پیوستن به اتحادیه اروپا برگزار می شود

در چندین شهر بزرگ مولداوی، اعتراضات گسترده‌ای علیه همه‌پرسی پیوستن به اتحادیه اروپا برگزار می‌شود. این همه‌پرسی که توسط مایا ساندو، رئیس‌جمهور این کشور، برای تاریخ ۲۰ اکتبر برنامه‌ریزی شده بود، به ویژه در شهرهای کیشینو، بالتی و کامرات با مخالفت گسترده مواجه شده است. حزب “رنسانس” در بیانیه‌ای اعلام کرد: «ما تصمیم گرفتیم تظاهرات دسته‌جمعی با اتومبیل برگزار کنیم. این تظاهرات از بنای یادبود استفان سل ماره در کیشینو آغاز می‌شود، که تمام زندگی‌اش را وقف حفاظت از منافع سرزمین مادری خود کرد. امروز، جمهوری مولداوی با تهدیدها و چالش‌های مشابهی مواجه است که او در برابر آن‌ها مبارزه می‌کرد.»

قرار است این همه‌پرسی همزمان با انتخابات ریاست جمهوری برگزار شود. مقامات مولداوی اعلام کرده‌اند که اگر مسیر پیوستن به اتحادیه اروپا با حداقل آراء تأیید شود، قصد دارند قانون اساسی کشور را اصلاح کنند. حد نصاب مشارکت در این همه‌پرسی ۳۳ درصد است و نتایج مطلوب را می‌توان با کسب ۱۷ درصد آراء از مجموع رأی‌دهندگان به دست آورد.

مخالفان پیوستن به اتحادیه اروپا ادعا می‌کنند که این همه‌پرسی تنها تلاشی از سوی دولت و حامیان غربی آن برای تحت فشار قرار دادن مولداوی و کشاندن آن به درگیری‌های ژئوپلیتیکی است. آن‌ها همچنین خواستار تحریم این همه‌پرسی هستند و باور دارند که نتایج آن تقلبی خواهد بود.

منبع. موسسه فرهنگ راهبردی

https://www.fondsk.ru/news/2024/10/18/v-moldavii-prokhodyat-akcii-protiv-referenduma-o-vstuplenii-v-es.html
Facebook
Telegram
Twitter
Email