آذربایجان دموکرات فرقه سی

Azərbaycan Demokrat Firqəsi

فرقه دموکرات آذربایجان

طی سه سال ۴۰۳ عضو شورای اسلامی شهر و شهردار به دلیل فساد مالی بازداشت شدند

رسانه‌های داخلی از بازداشت بیش از ۸۰ عضو شورای اسلامی و شهردار طی هفت ماه، به اتهام فساد مالی خبر داده‌اند. با توجه به مجموع گزارش‌ها در بازه زمانی نزدیک به هفت سال ۸۶۳ تن از شهرداران، اعضای شوراهای اسلامی و دهیاران بازداشت شده‌اند.

در روزهای اخیر اعضای شورای اسلامی چند شهر به اتهام فساد مالی و دریافت رشوه بازداشت شدند. یک گزارش در رسانه‌های داخلی بیانگر بازداشت بیش از ۸۰ مدیر شهرداری و عضو شورای اسلامی شهر در هفت ماه نخست سال ۱۴۰۳ است.

رسانه‌های ایران در روزهای گذشته از برکناری سه عضو شورای اسلامی شهر تالش از سوی فرماندار این شهرستان خبر دادند. علت عزل بهزاد پورپناه، عبدالله حسین‌پور و وحید یوسف‌زاده «تضییع حقوق عامه و معطل کردن امور شهری» عنوان شده است. به گفته مسئولان استانی، آنها مدتها بود در جلسات شورای شهر شرکت نمی‌کردند تا مانع تصویب طرح و لایحه‌ها شوند.

پیش از این در ۲۱ مهر ۱۴۰۳ یک عضو شورای شهر پاکدشت به همراه چند متهم به ساخت و ساز غیرمجاز بازداشت شده بود و قبل‌تر نیز هفت عضو شورای اسلامی شهر و مدیر شهرداری آبعلی به اتهام فساد مالی بازداشت شده بودند.

روزنامه فرهیختگان ۲۹ مهر ۱۴۰۳ بر اساس اخبار منتشر شده در رسانه‌ها، نوشت طی هفت ماه نخست سال ۱۴۰۳ حداقل ۸۲ عضو شورای اسلامی شهر و شهردار بازداشت شده‌اند.

بر اساس این گزارش از فروردین ۱۴۰۰ تا مهر ۱۴۰۳ دستکم خبر بازداشت ۴۳۰ تن از اعضای شورای اسلامی شهر و شهرداران در مناطق مختلف در رسانه‌ها منتشر شده است.

فرهیختگان گفت احتمال می‌رود شمار افراد بازداشت شده در ارتباط با فساد مالی در شوراهای اسلامی شهر و روستا و شهرداری‌ها بیشتر از رقم اعلام شده باشد چرا که اخبار مربوط با بازداشت یا برکناری برخی از آنها در رسانه‌ها منتشر نشده است.

به‌علاوه، این گزارش کارمندان و مدیران شهرداری‌ها که در ارتباط با فساد مالی بازداشت شده بودند را شامل نشده است. در بسیاری از مواقع مدیران میانی و معاونان شهرداری‌ها به جای شهردار بازداشت یا برکنار می‌شوند.

با این‌حال بر پایه اطلاعات جمع‌آوری شده در گزارش مذکور، از فروردین تا مهر ۱۴۰۳ دستکم ۸۲ نفر از مسئولان شهرداری و شوراهای شهر به دلیل تخلفات در حوزه شهری بازداشت شده‌اند.

شمار بازداشت‌شدگان در سال ۱۴۰۲ دستکم ۱۳۵ تن گزارش شد که نسبت به آمار ۶۸ نفری سال ۱۴۰۱ افزایش ۹۸ درصدی را داشت. در سال ۱۴۰۰ هم بازداشت ۱۴۵ عضو شورای اسلامی شهر و شهردار در ایران گزارش شده بود که بالاترین رقم در چهار سال اخیر است. البته در صورت تداوم روند کنونی بازداشت اعضای شوراها و شهرداران، احتمال می‌رود بازداشت اعضای پارلمانهای شهری و شهرداران رکورد تازه‌ای به جا بگذارد.

این گزارش می‌گوید در فاصله سالهای ۱۳۹۷ تا پایان ۱۳۹۹ کل بازداشت‌شدگان در حوزه شورای شهر، شورای روستاها، دهیاران و شهرداران و کارمندان شهرداری‌های کل کشور ۴۳۳ نفر بوده است. یعنی اینکه طی یک دوره نزدیک به هفت سال ۸۶۳ تن از اعضای شوراها، شهرداران و دهیاران در ارتباط با فساد مالی بازداشت شده‌اند.

یکی از پرتکرارترین اتهام‌های اعضای شوراهای اسلامی و شهرداران در سال‌های اخیر دریافت رشوه در برابر تغییر کاربری اراضی و واگذاری پروژه‌های شهری به شرکت‌های بخش خصوصی بوده است.

ششمین دوره انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا خرداد ۱۴۰۰ همزمان با انتخابات سیزدهمین دوره ریاست جمهوری برگزار شد.

منبع گزارش زمانه

Facebook
Telegram
Twitter
Email