آذربایجان دموکرات فرقه سی

Azərbaycan Demokrat Firqəsi

فرقه دموکرات آذربایجان

تشنج در مجلس در پی نطق محمود صادقی درباره حساب‌های قوه قضاییه

در پی نطق محمود صادقی درباره حساب‌های قوه قضاییه برای دقایقی برخی نمایندگان اعتراض‌ خود را با صدای بلند بیان کردند که این مساله موجب ایجاد تشنج در صحن شد.
به گزارش ایسنا، محمود صادقی در جلسه علنی امروز (یکشنبه) مجلس شورای اسلامی از مسعود کرباسیان وزیر اقتصاد پرسید: مبنای قانونی و شرعی افتتاح حساب‌های سپرده توسط قوه قضاییه چیست؟ تعداد این حساب‌ها، صاحبان حساب‌ها، مبالغ واریز شده و سود حاصله ومواردمصرف آن از چه قرار است؟

وی گفت: با گذشت سه ماه از درخواست از وزارت اقتصاد برای اعلام گزارشی از حساب‌های قوه قضاییه به مجلس هنوز این گزارش ارائه نشده است. وارد چهارمین دهه انقلاب اسلامی شده‌ایم ، شکاف بین حاکمیت و جامعه به بالاترین حد خود رسیده است. یکی از دلایل این اتفاق، شکاف بین دستگاه‌های اداری و مردم و اجرا نشدن قوانین مهم کشور در حوزه شفافیت است. عدم شفافیت باعث شد بی‌اعتمادی رشد کند.

طبق قانون همه حساب‌ها و پرداخت‌ها به موجب قانون از خزانه‌داری کل کشور انجام می شود. وجوهی نظیر سپرده و وجه الضمان که بطور موقت در اختیار دستگاه‌ها قرار می‌گیرد تا وقتی که در اختیار دستگاه‌های مذکور است، تصرف در آنها بدون رضایت یا احراز رضایت از صاحبان حساب غیرقانونی است. وجوهی که به عنوان سپرده و وجه‌الضمان در نظام بانکی تشکیل می‌شود باید در بانک مرکزی یا در حسابی که شعب بانکها افتتاح می‌شود، واریز شود که برداشت از این حساب‌ها ممنوع خواهد بود و در آخر هر ماه به خزانه واریز شوند.

صادقی مدعی شد: تصرف قوه قضاییه در وجوهی شامل وجوهی که مردم و اصحاب دعوا به این حساب‌ها واریز می‌کنند یا در قالب قرارهای کفایت یا اخذ محکوم، پرداخت می‌شود در حکم تصرف غیرقانونی در وجوه عمومی است. سپرده‌گذاری آنها و پرداخت نشدن این وجوه به خزانه کل کشور بر خلاف قانون محاسبات عمومی کشور و اصل ۵۳ قانون اساسی است.

نماینده تهران در مجلس با بیان این که در اصل ۲۲ قانون اساسی حیثیت، ‌مسکن و شغل اشخاص مصون از تعرض است. در اصل ۱۰۷ رهبر در برابر قوانین با سایر افراد کشور برابر است. وی با بیان این که «به یاد دارم در مقطعی از زمان پرداخت سود به حساب‌های شخصی افراد حرام دانسته می‌شد» ادعا کرد: اما حالا قوه قضاییه از اموال مردم سود می‌گیرد و این سود را صرف پرداخت حقوق به قضات دادگستری می‌کند. آیا قاضی که با مال حرام ارتزاق می‌کند می‌تواند به عدالت حکم بدهد؟ چرا به موازین شرعی توجه نمی‌شود؟ این سخنان محمود صادقی آغازگر تنش‌هایی در مجلس بود به نحوی که عبدالحمید خدری و برخی دیگر از نمایندگان درخواست وقت برای دادن تذکر کردند که با مخالفت رییس جلسه روبرو شد. پزشکیان در واکنش به سخنان صادقی و تشدید درخواست تذکر نمایندگان خطاب به نماینده مردم تهران در مجلس، گفت: شما فقط می‌توانید سوال خود را از وزیر اقتصاد مطرح کنید اما نمی‌توانید با این جمله کل قضات کشور را زیر سوال برید. صادقی با مشاهده موج انتقادات نمایندگان، گفت: از سخنانم سوء تفاهم نشود. حرفم این است که اگر قوه قضاییه نیاز به بودجه دارد از مجلس تامین کند نه از سپرده‌های مردم. جو مجلس که با این سخنان صادقی برای دقایقی دچار تنش و التهاب شده بود در خلال سخنان صادقی ادامه داشت. مسعود پزشکیان خطاب به درخواست مجدد خدری برای بیان تذکر، گفت: بنده خودم به آقای صادقی تذکر دادم، آقای خدری بنشین! آقای صادقی شما نباید کل نظام را با این ادبیات و جملات زیر سوال ببرید، در چارچوب سوال، مسائلی که به وزیر ارتباط دارد را مطرح کنید. طوری حرف نزنید که نمایندگان متعرض شما شوند. صادقی هم که شدت انتقادات را مشاهده می‌کرد، گفت: از آقای خدری و همه قضات شریف دادگستری از همین تریبون عذرخواهی می‌کنم. اگر بیانم اهانت‌آمیز بود، همینجا عذرخواهی می‌کنم. هدفم رعایت حلال و حرام شرعی توسط قوه قضاییه بود. با آرام شدن فضای مجلس پس از عذرخواهی محمود صادقی، این عضو فراکسیون امید مجلس، ادامه داد: وزیر اقتصاد وقت در سخنانی گفته بود «این کار مطابق اذنی بود که خامنه ای دادند». سوال بنده هم همین است که کجا موازین شرعی و قانونی رعایت شده است؟ نماینده تهران در مجلس ادامه داد: وزیر فعلی اقتصاد می‌گوید در زمان وزیر قبلی این حسابها باز شده است. در حال حاضر چند حساب به نام رییس قوه قضاییه است؟ ماموران سازمان بازرسی در سال ۹۵ به صورت تصادفی این حساب‌ها را کشف کردند و مبلغی در حدود ۲۰۰ میلیون تومان را شناسایی کردند که سود این حساب‌هاست. صادقی متذکر شد: بنده نمی‌خواهم بگویم که رییس قوه قضاییه از این حساب‌ها، استفاده شخصی کرده است. مجلس بر بودجه و دیوان محاسبات بر نحوه هزینه‌کرد بودجه نظارت دارند. از کرباسیان تقاضا دارم به این سوال پاسخ دهد که مبالغ واریز شده، سود حاصله و موارد مصرف آنها را به صورت شفاف بیان کند.

به گزارش خبرنگار سیاسی ایلنا در جریان سوال محمود صادقی از وزیر اقتصاد و دارایی در خصوص مبانی قانونی و شرعی حساب‌های سپرده قوه قضائیه، خدری نماینده بوشهر نوع بیان محمود صادقی را توهین به قضات تلقی کرد و خواستار تذکر و اخطار به وی شد که مسعود پزشکیان، نایب رئیس مجلس شورای اسلامی خطاب به محمود صادقی گفت که شما در چارچوب سوال خود حرف بزنید این نوع صحبت کردن باعث متعرض شدن حضار می‌شود.

صادقی در پاسخ به پزشکیان گفت: من از قضات محترم و از همکاران عزیزم عذرخواهی می‌کنم ما در دادگستری قضاتی داریم که بسیار شریف هستند.

خدری از گفته‌های محمود صادقی قانع نشد و به سمت صندلی وی رفت که الیاس حضرتی، احمد مازنی و محمدعلی وکیلی سعی در آرام کردن وی داشتند.

صحبت‌های محمود صادقی در خصوص قضات باعث اعتراض تعدادی از نمایندگان مجلس شد.

پس از پایان یافتن صحبت‌های صادقی، مسعود پزشکیان خطاب به وی گفت: دقت کنید که مطالبی که از پشت تریبون اعلام می‌شود طوری نباشد که قضات کشور را زیر سوال ببرند در هر ساختار اشکالاتی وجود دارد.

وی ادامه داد: این نوع بیان کردن و ادبیات منطقی نیست شما باید حساب شده حرف بزنید این نوع گفتمان از پشت تریبون نظام جمهوری اسلامی ایران قابل قبول نیست.

Facebook
Telegram
Twitter
Email