آذربایجان دموکرات فرقه سی

Azərbaycan Demokrat Firqəsi

فرقه دموکرات آذربایجان

یوری آفونین: کشورما به موضع اتحاد شوروی درمناقشه اعراب و اسرائیل بازگشت.

معاون اول کمیته مرکزی حزب کمونیست فدراسیون روسیه «یو.و. آفونین» در برنامه “60 دقیقه” کانال تلویزیونی (Rossiya-1) 17 اکتبر2023 شرکت نمود.

یوری آفونین درباره شعله ورشدن جنگ در خاورمیانه اظهار داشت:

درگیری جدید درمنطقه خاورمیانه مانند مناقشات قبل، فرایند آن درمجموعه سیاست های امپریالیستی است که طی75 سال از حل مشکل تامین منافع مشروع مردم فلسطین سرباز زده ودرتمام مراحل ازاشغالگری اسرائیل حمایت کرده است.

یوری ویاچسلاوویچ یادآورشد سال 1947سازمان ملل یک قطعنامه اساسی به تصویب رساند، که اجرای آن به تنهایی می توانست مناقشه اعراب و اسرائیل را حل کند. این قطعنامه ایجاد دو کشور یهودی و عربی را پیش بینی می کند. همانطور که رئیس جمهور روسیه “ولادیمیرپوتین” در سخنرانی خود به درستی گفت، این قطعنامه تاکنون اجرا نشده است. سرگئی لاوروف وزیر امور خارجه روسیه نیزتاکید نمود حل مشکل فلسطین نمی تواند بیش ازاین به تعویق بیفتد.

یوری آفونین معاون اول صدرکمیته مرکزی حزب کمونیست فدراسیون روسیه خاطرنشان کرد موضعی که توسط رهبری فدراسیون روسیه بیان شد با خط سیاسی اتحاد جماهیر شوروی درمورد مناقشه اعراب و اسرائیل مطابقت دارد در واقع در حال بازگشت به دیدگاه اتحاد شوروی هستیم. اما در زمان گارباچف ​​و یلتسین، کشور ما این خط را رها کرد.

یوری آفونین گفت اتحاد شوروی درسال 1947از ایجاد یک کشور یهودی با شرط ایجاد کشورعربی فلسطین حمایت کرد، با این حال، اسرائیل در سال 1948 بخشی از قلمرو فلسطین را به خود اختصاص داد و تا سال 1967 کل قلمرو را به تصرف درآورد. اتحاد جماهیر شوروی روابط دیپلماتیک خود را با اسرائیل در سال 1953 قطع کرد. در زمان گارباچف، علیرغم اینکه اسرائیل همچنان قطعنامه سازمان ملل را نادیده می گرفت و مانع ایجاد یک کشورعربی می شد. این روابط بدون هیچ قید و شرط احیاء شد: دولت یلتسین این خط را ادامه داد. جای تعجب نیست: تمام سیاست‌های یلتسین دنباله‌ روی از سیاست‌های غرب بوده است، که اکنون در حال بازگشت به موضع شوروی در حل مناقشه “اسرائیل و فلسطین” هستیم:  بنابراین باید یک کشورعربی مستقل فلسطینی ایجاد شود. درغیر این صورت، ده ها سال بعد هم خون ریزی در این منطقه از کره زمین در جریان خواهد بود.

یوری آفونین گفت: ما قطعا اقدامات تروریستی علیه غیرنظامیان اسرائیل را محکوم می کنیم. با این حال، ما نمی توانیم چشمان خود را براین واقعیت ببندیم که اقدامات ارتش اسرائیل در طول سالیان متمادی آشکارا ماهیت تروریستی داشته است. همین نوارغزه مدتهاست در معرض بمباران اسرائیل بوده است. مقامات اسرائیلی این حملات را پاسخی به حملات موشکی حماس خواندند. این اتفاق افتاد: حماس با راکت‌های دست ‌ساز شلیک کرد که معمولاً چند اسرائیلی را می کشد، اما هواپیماهای اسرائیلی در یک بمباران صد ها فلسطینی از جمله زنان، کودکان و افراد مسن را قتل وعام کردند. در همان زمان وضعیت در نوار غزه غیرقابل تحمل شد. بیش از2 میلیون نفرمجبوربه ترک وطن به یک قطعه کوچک در قلمرو بیابان شدند. این بخش هم درمعرض محاصره شدید اسرائیل قرار گرفت مردمی که درفقر با زندگی آوارگی وهیچ چشم اندازی برای توسعه (درزندان آسمان باز فلسطین – م) ندارند. واضح است این شرایط نا امیدانه، منجر به حمله کنونی حماس به اسرائیل شد. (عملیات ویژه نیروی مقاومت حماس درمرز اشغالگران اسرائیل ، نقطه عطف دیگر برای رهایی بود 7 اکتبر2023– م)

معاون اول صدرکمیته مرکزی حزب کمونیست فدراسیون روسیه پیش بینی نمود عملیات زمینی ارتش اسرائیل منجر به ده ها هزارتلفات غیرنظامی خواهد شد که البته باعث نفرت و یهودی ستیزی در بسیاری از کشورهای جهان شده است. به ویژه در کشورهایی که مهاجران عرب و مسلمان وجود دارند، موجی از خصومت ملی و مذهبی فرا گرفته است. تنها راه حل مناقشه عادی سازی و پایان دادن به جنگ و آغاز مذاکرات است. این دقیقاً خواسته ای است که اکنون نیروهای چپ درسراسرجهان پیگیری می کنند.

یوری آفونین به موضع حزب کمونیست اسرائیل و حزب چپگرای اسرائیلی هاداش(1) اشاره کرد. آنها اعلام کرده اند که باید به ترور پایان داد، باید تمام سرزمین های عربی اشغالی آزاد شود و نظام دولت صهیونیستی در اسرائیل برچیده شود. یهودیان و هم اعراب در دو حزب کمونیست اسرائیل و هاداش نمایندگانی دارند. این احزاب می توانند یک موضع واقعا گرایانه بین المللی در حل مناقشه را پیش بگیرند. اما متأسفانه نفوذ نیروی چپ در اسرائیل ناچیز است.

معاون اول کمیته مرکزی حزب کمونیست فدراسیون روسیه همچنین به موضع فدراسیون جهانی جوانان دموکراتیک، با ساختار بین المللی که 115 سازمان جوانان چپ از 74 کشور جهان را متحد می کند، اشاره نمود. فدراسیون جهانی جوانان حمایت خود را از مبارزه عادلانه فلسطینیان برای استقلال ملی و ایجاد کشور فلسطین اعلام کرد. این تصمیم می تواند صلح پایدار را درمنطقه به ارمغان بیاورد.

یوری ویاچسلاوویچ اظهار داشت که نیروهای چپ امروز از موضع عقل سلیم عمل می کنند. فدراسیون روسیه نیز موضع مشابهی اتخاذ کرد.

یوری آفونین همچنین درمورد فرضیات مکرر بیان شده مبنی بر اینکه جنگ خاورمیانه و نیاز به حمایت از اسرائیل، غرب را مجبور به توقف ازحمایت اوکراین وا داشته، گفت: بعید است که عملیات در اوکراین به مناسبت جنگ اسرائیل در حال حاضر کاسته و یا کاهش یابد، بلکه ایالات متحده به وضوح گفته است که قصد از این ماجراجویی، تحمیل شکست نظامی روسیه است. اما روی یک درگیری طولانی مدت و بی ثبات سازی اوضاع درکشورمان شرط بندی کرده است. واشنگتن را نه با حوادث خاورمیانه، بلکه با پیروزی های قاطع ارتش روسیه و مبارزه با عقب ماندگی، یعنی توسعه اقتصادی کشورمان، می توان مجبور به ترک سیاست های جنگ طلبانه کرد.

 درمناقشه کنونی اعراب و اسرائیل، نیروها با هم برابر نیستند. از یک طرف 40 هزار جنگجوی حماس وجود دارند که تقریباً هیچ سلاح سنگینی ندارند. در سوی دیگر ارتش اسرائیل است که با بسیج نزدیک به نیم میلیون نفر نیرو رسیده و دارای سلاح های سنگین زیادی است. با چنین نا برابری عظیم طرفین، بعید است که جنگ مقیاس بسیار بزرگ تری پیدا کند. احتمال دخالت نیروهای دیگر در درگیری کاملاً فرضی است. در این شرایط، اسرائیل عملاً می‌تواند باریکه غزه را حتی بدون عرضه گسترده تسلیحات غربی از روی زمین محو کند. تاکنون تنها لایحه ای به کنگره آمریکا ارائه شده است تا 2 میلیارد دلار به اسرائیل برای تقویت سامانه پدافند هوایی گنبد آهنین اختصاص یابد. اما این 2 میلیارد در مقایسه با تقریباً 200 میلیاردی که غرب طی یک سال و نیم گذشته در قالب کمک های نظامی و مالی به رژیم کیف سرازیرکرده است را  چه می توان نامید؟.

معاون اول کمیته مرکزی حزب کمونیست فدراسیون روسیه  درادامه گفتارش گفت که به تازگی از سفر به چین بازگشته است. وی تاکید نمود که چرخش سیاست روسیه به شرق جبر زمان است. همکاری روسیه و چین به طور فزاینده ای در حوزه های سیاسی، اقتصادی و نظامی گسترش می یابد. امروز ایالات متحده یک مسیر تهاجمی فزاینده را نسبت به کشورهای ما دنبال می کند. اما مشارکت راهبردی روسیه و چین سیستم جدیدی از امنیت بین المللی را در جهان ایجاد خواهد کرد.

 بر گرفته از سایت خبری “خط سرخ” حزب کمونیست فدراسیون روسیه

م. چابکی : 16 آذر 1402 برابر با2023.12.07

توضیح ولینگ یک دقیقه ویدئو:

 (1) هاداش و یا هدش از اسرائیل از چند گروه چپ گرای دیگر به شکل حزب کمونیست اسرائیل درچپ رادیکال وائتلاف سیاسی چپ گرفته شده است.

https://www.facebook.com/GlobalVoice24/videos/348135231136472?locale=ru_RU

Facebook
Telegram
Twitter
Email