آذربایجان دموکرات فرقه سی

Azərbaycan Demokrat Firqəsi

فرقه دموکرات آذربایجان

واکنش‌ها به کناره‌گیری ناگهانی «جو بایدن» از رقابت‌های انتخابات ریاست جمهوری این کشور

مقامات و سناتورهای آمریکا نسبت به کناره‌گیری «جو بایدن» از رقابت‌های انتخابات ریاست جمهوری این کشور و حمایت او از «کامالا هریس» معاون خود، واکنش‌های مختلفی از خود نشان داده‌اند.

در حالیکه تنها ١٠۷ روز تا انتخابات ریاست جمهوری آمریکا باقی مانده است، کناره‌گیری جو بایدن از رقابت‌ برای ماندن در کاخ سفید و حمایت وی از کامالا هریس معاون خود به عنوان نامزد حزب دموکرات، موجی از واکنش‌ها را در میان جمهوری‌خواهان و دموکرات‌ها در این کشور برانگیخته است. همزمان گمانه‌زنی‌ها دربارۀ جانشین احتمالی جو بایدن برای رقابت با دونالد ترامپ در صدر رسانه‌های جهان قرار گرفته است.

به گزارش خبرگزاری رویترز، ساعاتی پس از اعلام کناره‌گیری جو بایدن رئیس جمهوری آمریکا از رقابت‌های انتخاباتی در این کشور و حمایت وی از کامالا هریس معاون خود به عنوان نامزد حزب دموکرات، شمار زیادی از دموکرات‌ها روز یکشنبه ۲۱ ژوئیه (۳۱ مرداد)، به سرعت از کامالا هریس به عنوان جانشین بایدن برای رقابت در برابر دونالد ترامپ حمایت کردند.

این در حالی است که برخی از چهره‌های بانفوذ حزب دموکرات از جمله باراک اوباما رئیس جمهوری پیشین آمریکا و نانسی پلوسی رئیس سابق مجلس نمایندگان در این کشور، هنوز از کامالا هریس برای نامزدی حزب دموکرات حمایت نکرده‌اند.

از سوی دیگر دونالد ترامپ نامزد حزب جمهوری‌خواه در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا، در واکنش به کناره‌گیری بایدن در شبکۀ اجتماعی خود نوشت: «اگر او نمی‌تواند نامزد باشد، همچنین قادر نیست که کشور را اداره کند».

به گزارش یورونیوز؛ جو بایدن رئیس جمهوری ۸١ ساله آمریکا که در حال سپری کردن دوران نقاهت پس از ابتلا به بیماری کووید-۱۹ در اقامتگاه شخصی خود در ایالت دلور است، روز یکشنبه با انتشار پیامی در شبکۀ اجتماعی ایکس، در خصوص دلیل کناره‌گیری ناگهانی خود از رقابت‌ برای ماندن در کاخ سفید، نوشت که بهتر است «در راستای منافع حزب دموکرات و ایالات متحدۀ آمریکا»، از رقابت‌های انتخاباتی کنار بکشد.

جو بایدن همچنین با اعلام حمایت قاطعانۀ خود از کامالا هریس که در مدت بیش از سه سال و نیم گذشته معاون وی بوده است، از دموکرات‌ها خواست با حمایت یکپارچه از نامزدی کامالا هریس در رقابت‌های انتخاباتی پیش رو، شکست دونالد ترامپ را رقم بزنند.

به گزارش خبرگزاری رویترز، هنوز در داخل حزب دموکرات تردیدهای زیادی دربارۀ اینکه آیا کامالا هریس گزینۀ مناسبی برای شکست دادن دونالد ترامپ نامزد جمهوری‌خواهان محسوب می‌شود، وجود دارد.

با این‌حال ساعاتی پس از اعلام کناره‌گیری ناگهانی جو بایدن از رقابت‌های انتخاباتی، شمار چهره‌های بانفوذ حزب دموکرات که از کامالا هریس حمایت کرده‌اند، افزایش یافته است که از جملۀ آنها می‌توان به گوین نیوسام فرماندار کالیفرنیا، جرد پولیس فرماندار کلرادو، روی کوپر فرماندار کارولینای شمالی، جاش شاپیرو فرماندار پنسیلوانیا، سناتور مارک کلی از ایالت آریزونا، سناتور پتی موری از ایالت واشنگتن و جیمز کلیبرن از کارولینای جنوبی اشاره کرد.

دیمیتری ملهورن مشاور رید هافمن بنیانگذار پلتفرم لینکدین و یکی از حامیان مالی اصلی حزب دموکرات، نامزدی کامالا هریس را «رویای آمریکایی تجسم یافته» توصیف کرد و گفت: «او از خانواده‌ای مهاجر و برخاسته از شهر زادگاه من اوکلند کالیفرنیا است که سابقۀ فعالیت به عنوان دادستان ارشد این ایالت را نیز در کارنامۀ کاری خود دارد».

همزمان بیل کلینتون رئیس جمهوری سابق آمریکا و هیلاری کلینتون که در دوران ریاست جمهوری باراک اوباما عهده‌دار سمت وزارت امور خارجه ایالات متحده بود نیز در بیانیه‌ای بر حمایت خود از کامالا هریس تأکید کردند.

به گزارش خبرگزاری رویترز، اکثریت قاطع رهبران ۵۰ حزب ایالتی دموکرات، به حمایت از کامالا هریس برای جایگزینی جو بایدن برای نامزدی این حزب، برخاسته‌اند.

همچنین هزاران نفر از زنان سیاهپوست در سراسر ایالات متحده آمریکا با انتشار یک فراخوان مجازی حمایت خود از کامالا هریس را نشان داده‌اند.

باراک اوباما رئیس جمهوری پیشین آمریکا که جو بایدن را برای دو دوره به عنوان معاون خود در کاخ‌سفید برگزیده بود، تصمیم وی مبنی بر کناره‌گیری از رقابت‌های انتخاباتی را نشانۀ «اثبات مجدد میهن‌پرستی» دانست و با انتشار متنی در شبکه ایکس بدون حمایت از کامالا هریس برای جانشینی جو بایدن، نوشت که «اطمینان دارد رهبران حزب دموکرات روندی مناسب برای انتخاب نامزد جدید پیدا خواهند کرد».

نانسی پلوسی رئیس سابق مجلس نمایندگان آمریکا و چاک شومر رهبر اکثریت دموکرات در سنای این کشور نیز از تصمیم جو بایدن برای خروج از رقابت‌های انتخاباتی قدردانی کرده‌اند اما تا این لحظه دربارۀ اینکه چه کسی صلاحیت دارد تا نامزد جدید دموکرات‌ها در صحنۀ رقابت‌های انتخاباتی در برابر دونالد ترامپ باشد، سکوت اختیار کرده‌اند.

Facebook
Telegram
Twitter
Email