آذربایجان دموکرات فرقه سی

Azərbaycan Demokrat Firqəsi

فرقه دموکرات آذربایجان

گلوبال تایمز (جمهوری خلق چین): زمان آن رسیده است که کشورهای بریکس راهکارهای سیاسی برای حل مشکلات مناطق ناآرام را پیش ببرند. ترجمه: کاوه آیلین

ارگان مطبوعاتی حزب کمونیست چین، فرمولی جالب برای ارزیابی چهاردهمین نشست نمایندگان عالی کشورهای بریکس در سن پترزبورگ، با محوریت بررسی مسائل امنیتی، به کار برده است. “گلوبال تایمز” این رویداد را این‌گونه توصیف می‌کند: «این گروه تمرکز خود را فراتر از مسائل اقتصادی گسترش می‌دهد». این روزنامه چینی، اظهارات وانگ یی، وزیر امور خارجه چین، را در این جلسه به تفصیل بازگو می‌کند؛ از جمله چهار ابتکار او برای کشورهای بریکس در زمینه مقابله مشترک با تهدیدات امنیتی.

همه سخنان “وانگ یی” در این عبارت خلاصه می‌شود که کشورهای بریکس باید «ابتکار عمل را در حل عادلانه مسائل بین‌المللی به دست گیرند». او به‌ویژه بر ترویج راه‌حل‌های سیاسی برای حل مشکلات مناطق ناآرام جهان تأکید می‌کند، به‌گونه‌ای که منافع مشروع و قانونی همه کشورها محترم شمرده شود.

این روزنامه، از زبان یکی از کارشناسان خود، وضعیت را این‌گونه ارزیابی می‌کند: «از آنجا که جنوب جهانی نقش فزاینده و مهمی در امور بین‌الملل، به‌ویژه در زمینه امنیت و توسعه، ایفا می‌کند، چین و روسیه به همراه دیگر اعضای بریکس، در حالی که مشکلات ایجاد شده توسط کشورهای غربی را مدیریت می‌کنند، به دنبال تعمیق روابط با این کشورها برای افزایش نفوذ بین‌المللی خود هستند». با این حال، این مسائل تا حدی فراتر از صلاحیت نمایندگان عالی بریکس در زمینه مسائل امنیتی است. به‌ویژه اینکه رئیس‌جمهور روسیه این مسائل را در فهرستی از تهدیدات ذکر کرده است: «مقابله با تهدیدات تروریسم و افراط‌گرایی، قاچاق غیرقانونی اسلحه و مواد مخدر، جنایات فراملی و مهاجرت غیرقانونی».

در این بین، در مقاله گلوبال تایمز، طرح صلح مشترک چین و برزیل در مورد اوکراین به‌طور قابل توجهی برجسته نشده است. این روزنامه تنها در پایان مقاله به نقل از یک دانشمند علوم سیاسی روس از دانشگاه دولتی مسکو اشاره می‌کند که به گفته او، موضوع کلیدی نشست سن پترزبورگ این است که چگونه کشورهای بریکس می‌توانند «علیرغم موانع موجود، از یکدیگر حمایت کنند»؛ از جمله در زمینه ابتکارات صلح مرتبط با مناقشه اوکراین.

برای ما، نکته اصلی، طرح صلح چین و برزیل نیست؛ بلکه آن منطق تاریخی است که کشورهای این گروه را به سمت دفاع از نظمی جهانی عادلانه‌تر و افزایش نقش سیاسی بریکس در صحنه جهانی سوق می‌دهد.

منبع: مؤسسه راهبردهای سیاسی و اقتصادی بین‌المللی

https://russtrat.ru/think-tanks/1726167147-12591
Facebook
Telegram
Twitter
Email