آذربایجان دموکرات فرقه سی

Azərbaycan Demokrat Firqəsi

فرقه دموکرات آذربایجان

در گیری نظامی برای کنترل کرکوک، بین نیروهای نظامی دولت مرکزی عراق و پیشمرگه های اقلیم کردستان

به گزارش بی بی سی نیروهای دولت مرکزی عراق می‌گویند که در عملیات کرکوک، فرودگاه، مهم‌ترین پایگاه نظامی و میادین نفتی در غرب و شمال غرب این شهر را به کنترل خود درآورده‌اند.

منابع خبری اقلیم کردستان می‌گویند که نیروهای دولتی در تلاشند راه‌های کرکوک به شهرهای اربیل و سلیمانیه را قطع کنند. هزاران نفر از ساکنان شهر در حال خروج از آن هستند.

نفیسه کوهنورد، خبرنگار بی‌بی‌سی فارسی به نقل از هادی عامری، از فرماندهان شبه نظامیان شیعه حشد شعبی که همراه نیروهای دولتی عراق هستند، گزارش می‌دهد که حیدر عبادی، نخست وزیر عراق نیروهای دولتی و همپیمانان آنها را از ورود به خود شهر منع کرده است.

خبرنگار ما می‌گوید که بعضی ایست‌های بازرسی در جنوب غربی شهر در اختیار پلیس فدرال عراق است. “مغازه‌ها تعطیل است و شهر خالی به نظر می‌رسد”.

منابع پزشکی منطقه به خبرگزاری فرانسه گفته‌اند که دست کم ۱۰ نفر در جریان درگیری‌ها کشته شده‌اند.

به گفته تلویزیون دولتی، عراق نیروهای ویژه ضد تروریسم ارتش که آموزش‌دیده‌ آمریکایی‌ها بودند، پایگاه نظامی کی ۱ را در شمال غرب کرکوک تصرف کرده‌اند.

پیشتر ستاد مشترک فرماندهی عراق گفته بود که نیروهای دولتی در حال پیشروی در این عملیات هستند و بخشی از جاده‌ها و تأسیسات اصلی و زیربنایی شهر از جمله شرکت گاز را به کنترل خود در آورده‌اند.

شبکه تلویزیونی روداوو نزدیک به دولت خودگردان اقلیم کردستان هم خبر داد که نیروهای کرد از بخش‌های جنوبی و شرقی شهر کرکوک عقب‌نشینی کرده‌اند.

این شبکه صبح امروز گزارش داد که شهروندان مسلح و غیر مسلح کرکوک جاده‌های اصلی منتهی به این شهر را مسدود کرده‌اند تا مانع از عقب‌نشینی خودروهای نظامی پیشمرگ‌ها به داخل شهر شوند.

دولت عراق می‌گوید که عملیات کرکوک را با هدف “بازگرداندن امنیت”‌ به این شهر مورد مناقشه آغاز کرده است.

هدف از این عملیات که با همراهی گروه‌های شبه‌نظامی از جمله نیروهای عمدتا شیعه “حشد شعبی” (بسیج مردمی) انجام می‌شود، در اختیار گرفتن کنترل کامل این شهر نفت‌خیز اعلام شده است.

منابع خبری در اقلیم کردستان اعلام کرده‌اند که بخش بزرگی از نیروهای کرد از اربیل برای تقویت مواضع پیشمرگ‌ها به کرکوک منتقل شده‌اند.

شهر کرکوک جزو اقلیم کردستان عراق نیست، اما بعد از حمله گروه موسوم به دولت اسلامی (داعش) به شمال عراق در سال ۲۰۱۴ و دفاع نیروهای پیشمرگ از این شهر، کنترل آن عملا به دست دولت خودگردان کردستان افتاد.

کرکوک در همه‌پرسی اخیر استقلال کردستان از عراق شرکت کرد و رأی به جدایی داد. اما دولت عراق که این همه‌پرسی را غیر قانونی می‌داند، عملیاتی را علیه نیروهای کرد آغاز کرده تا کنترل کرکوک را به دست بگیرد. دو طرف تا چندی پیش برای مقابله با داعش در این منطقه همکاری می‌کردند.

درگیری میان نیروهای دولتی عراق و پیشمرگ‌های کرد از بامداد امروز دوشنبه ۱۶ اکتبر (۲۴ مهر) بالا گرفته و گزارش‌ها حاکی از تبادل آتش توپخانه بین نیروهای دو طرف در جنوب کرکوک است.

مسعود بارزانی، رئیس اقلیم کردستان نیروهای عراقی را به آغاز جنگ علیه کردها متهم کرده است.

بغداد، کردها را متهم می‌کند که نیروهای خارجی را برای رودررویی به منطقه آورده‌اند. از جمله نیروهای حزب کارگران کردستان که حزبی از کردهای ترکیه است. دولت عراق می‌گوید که این اعلام جنگ است. کردهای عراق این ادعاها را رد می‌کنند.

 در همین ارتباط فرماندهی کل نیروهای پیشمرگە کردستان بیانیه ای صادر کرده ااست که به شرح زیر است:

هم‌میهنان عزیز کردستان

افکارعمومی کردستان و جهان

بامداد امروز دوشنبه٢٤ مهرماه، نیروهای حشد شعبی وابسته بە سپاه پاسداران ایران تحت فرماندی “اقبالپور” نامی، با همکاری نیروهای عراقی حمله گسترده‌ای را بە سوی کرکوک و حومه آن آغاز کردەاند. آغاز این حملە اعلام آشکار جنگ علیە مردم کردستان است.

این حملە کە از سوی دولت عراق، حشد و نیروهای وابستە بە قرارگاه قدس سپاه پاسدران انجام شدە است، انتقام گرفتن از مردم آزادیخواه کردستان و هموطنان سرافراز کرکوک است کە تصمیمی انسانی گرفته‌اند.

متأسفانە برخی از مسئولان اتحادیە میهنی هم در کمک بە این توطئە دست داشتە و خیانتی تاریخی در حق کردستان و شهدایی انجام دادەاند کە تحت لوای اتحادیە میهنی روح خود را فدای کردستان کردە‌اند. این تعداد از مسئولان، بدون هیچگونە مقاومتی برخی نقاط حساس را بە حشد شعبی و سپاە پاسداران ایران واگذار کردە‌ و کاک “کسرت” را تنها گذاشته‌اند.

بە همە اعلام می‌کنیم کە این حملات حشد شعبی و نیروهای عراقی با استفادە از سلاح و زرهپوش و تانکهای ابرامز آمریکایی و دیگر سلاح‌های کشورهای ائتلاف انجام گرفتە‌است. سلاح‌هایی کە مدت‌هاست تحت نام جنگ با داعش بە ارتش عراق و حشد شعبی واگذار می‌گردد. این درحالی است کە هنگام جنگ با داعش و مبارزە با تروریست‌ها اسلحە و مهمات لازم در اختیار پیشمرگه‌ها قرار نمی‌گرفت.

اکنون بە مردم کردستان اطمینان می‌دهیم کە نیروهای پیشمرگە کردستان علی‌رغم خیانت بعضی از مسئولان و توطئە دولت عراق و سپاە پاسداران، با روحیەای عالی در اقصی نقاط کردستان بە مقاومت قهرمانانه ادامە می‌دهند و همچنین تأکید می‌نماییم کە بە هیچ وجه نمی‌توان ارادە مردم کردستان را درهم شکست و اجازە نخواهیم داد دشمنان بر مردم کردستان پیروز شوند.

از همە پیشمرگان راستین کردستان و ملت مقاوم و دشمن‌ شکن می‌خواهیم همە توان خود را گرو مقابلە با غاصبین بگذارند. مسئولیت اولیه این جنگ‌ افروزی، دولت العبادی است و باید بە پاسخگو باشد.

فرماند‌هی کل نیروهای پیشمرگه کردستان 16-10-2017

Facebook
Telegram
Twitter
Email