آذربایجان دموکرات فرقه سی

Azərbaycan Demokrat Firqəsi

فرقه دموکرات آذربایجان

روسو: زنده باد آموزش جاودانه مارکسیسم ـ لنینیسم!

مراجعه هیئت رئیسه شورای مرکزی سازمانهای اجتماعی سراسری روسیه «دانشمندان روسیه با گرایشات سوسیالیستی» (روسو)

22 آوریل سال 2020 تمامی جهان، انسانیت مترقی، روز برجسته ای را در تاریخ تمدن کره زمین یاد خواهند کرد ـ 150 مین سالگرد تولد ولادمیر ایلیچ لنین!

ولادمیر ایلیچ لنین بدون شک شخصیت تاریخی اصلی قرن بیستم بود. ایده ها و فعالیتهای لنین تاثیری تعیین کننده درتمامی حوادث این قرن داشت، و امروزه نیز این تاثیر گذاری همچنان ادامه دارد. او خود را همچون سازماندهی نابغه، انقلابی، پایه گذار حزب طرازنوین و بنیانگذار اولین دولت سوسیالیستی در جهان، به ثبوت رساند.

ولادمیر ایلیچ لنین، رهبر اولین انقلاب پیروزمند سوسیالیستی در جهان است. او را میتوان تجسم سیمای انسان عصر نوین در تاریخ بشریت نامید ـ عصر عدالت و آزادی کار، دوستی و برادری انسانهای تمامی ملیتها؛ عصر بدون جنگ و ستم. در تیره ترین ساعات تاریخ، نبوغ لنین همچون پرتوی درخشان راه نوین پیشرفت بشریت را روشن ساخت. شعارهای جاودانه او «صلح برای خلقها»؛ «نان برای گرسنه ها»؛ «زمین برای دهقانان»؛ «کارخانه برای کارگران»؛ «حاکمیت برای شوراها»، ناقوسی برای میلیونها کارگر شد. لنین به امید آنها برای رهایی از زجر و بدبختی، زندگی شایسته و خوشبختانه، تبدیل گردید.

لنین همچنین به عنوان دانشمند و تئوریسین نیز منحصر به فرد بود. با قرار گرفتن در صدر اولین کشور کارگران و دهقانان در جهان، او توجه ویژه ای به علم نشان داد و همه جانبه از دانشمندان همه عرصه ها حمایت می کرد. کافی است گفته شود، که در آن مدت کوتاهی که لنین در صدر دولت قرار داشت، در روسیه شوروی با حمایت او نزدیک به چهل (40) مرکز بزرگ علمی ـ تحقیقاتی ایجاد گردید. از جمله آنها، دانشگاه مغز و فعالیتهای روانی؛ دانشگاه تحقیقاتی فیزیک ـ شیمی اجسام جامد؛ دانشگاه دولتی شیمی تجربی؛ دانشگاه دولتی محاسبات؛ دانشگاه دولتی بهداشت و درمان مردمی؛ دانشگاه بیوشیمی؛ دانشگاه فیزیک ـ ریاضی و …

و . ا . لنین بنیانگذار مرحله تاریخی رشد مارکسیسم گردید، که عنوان «لنینیسم» را به خود گرفت. شکل گیری مرحله نوین رشد مارکسیسم در مباحثات و مبارزات شدید و بی رحمانه با منشویکها و رهبران انترناسیونال دوم، از جمله در مسئله امکان انجام انقلاب در کشورهای سرمایه داری عقب مانده، در حلقه ضعیف سیستم سرمایه داری، شکل گرفت. درگیری کشورهای بزرگ کاپیتالیستی در جنگ جهانی اول، به شکل عینی شرایط حلقه ضعیف در زنجیره امپریالیسم را بوجود آورد، و این حلقه، مشخصا روسیه بود. در نتیجه، هم امکان و هم ضرورت انقلاب سوسیالیستی شکل گرفت.

لنین سهم بزرگی در رشد دیدگاههای فلسفی  ماتریالیسم دیالکتیک داشت، که در اثر برجسته «ماتریالیسم و امپریوکریتیسیسم» بیان گردیده است.

و . ا . لنین با ارتقا متد دیالکتیک ـ ماتریالیستی به سطح نوین، اقدام به بررسی علمی امپریالسم نمود. واضح بود، که برای مارکسیستهای معاصر، مسئله در مورد امپریالیسیم به مثابه مرحله تاریخی نوین کاپیتالیسم، بحث داغ و شدیدی را در آغاز قرن دامن زده بود.

لنین در اثر داهیانه خود «امپریالیسم بمثابه عالی ترین مرحله سرمایه داری» مشخصات جامع امپریالیسم را ارائه داد، و پیروزی اجتناب ناپذیر سوسیالیسم را ثابت کرد.

در آستانه انقلاب سوسیالیستی، لنین در اثر «دولت و انقلاب» استنتاجات مارکس و انگلس را در مورد دیکتاتوری پرولتاریا، بمثابه شکل حاکمیت دولتی پرولتاریای پیروزمند، که تا نابودی کامل طبقات، ضرورت اجتناب نا پذیری است، گسترش داد.

مرحله تاریخی نوین در رشد کاپیتالیسیم و پیروزی انقلاب سوسیالیستی، لنین را در مقابل رشد مارکسیسم در تمامی مسائل عمده قرار داد. پس از انقلاب اکتبر، آموزش پرولتری به حق مارکسیسم ـ لنینیسم نامیده شد. بر بنیان ایده های لنین زحمتکشان روسیه در اکتبر 1917 پیروز شدند. تحت رهبری لنین در کشورما بنیان تمدن کبیر سوسیالیستی نهاده شد، که به لحاظ دستاوردهای عظیم آن در تولید، علوم، هنر، ورزش، مراقبت از هر فرد، جهان را به تعجب واداشته بود.

امروزه، زمانی که کشورما در نتیجه برقراری مجدد سرمایه داری دهها سال از رشد خود عقب مانده است و میلیونها انسان فقط برای زنده ماندن مبارزه می کنند، و زمانیکه سرمایه داری نمی تواند حتی یکی از مسائل حاد را که در مقابل بشریت قرار گرفته اند، حل کند، سیمای لنین هرچه روشن تر و عمیق تر ظاهر می شود و محتوا و ارزش جاودانه آموزش او، هرچه بیشتر حقانیت خود را ثابت می کند. ایده لنین با جواب دادن به آرزوها و امیال مردمان ساده، آنها را به مبارزه در راه ایجاد جهان عادلانه نوین ترغیب می کند. به همین دلیل ایده لنینی زنده است و زنده خواهد ماند. آموزش لنین حاوی جواب های علمی به ریشه مسائلی است که امروزه در مقابل کشورما و رشد جهانی در کل قرار گرفته است. و اصلی ترین آن ـ پیروزی سوسیالیسم اجتناب نا پذیر است.

دانشمندان «روسو» به تمامی انسانها در کره زمین، طبقه کارگر و دهقانان روسیه، روشنفکران زحمتکش، این سالگرد خجسته ـ 150 مین سالگرد تولد و . ا . لنین را تبریک می گوید.

زنده باد آموزش جاودانه مارکسیسم ـ لنینیسم!

درود بر لنین کبیر!

برگردان: ر . ح . بازیار

22 آوریل 2020

Facebook
Telegram
Twitter
Email