آذربایجان دموکرات فرقه سی

Azərbaycan Demokrat Firqəsi

فرقه دموکرات آذربایجان

ریزش تاریخی بورس؛ سرمایه 46 میلیون ایرانی دود شد!

بورس کم‌کم در حال تبدیل شدن به غده چرکینی در اقتصاد ایران است. سال گذشته وقتی شاخص بورس بی‌محابا سبز می‌پوشید و صف‌های خرید جایی برای سوزن انداختن نداشت، بسیاری از کارشناسان هشدار می‌دادند که حباب قیمتی در حال شکل‌گیری است و تخلیه این حباب می‌تواند اقتصاد نیمه نفس ایران را با مشکلات فراوانی مواجه کند.

روزنامه توسعه ایرانی: بورس کم‌کم در حال تبدیل شدن به غده چرکینی در اقتصاد ایران است. سال گذشته وقتی شاخص بورس بی‌محابا سبز می‌پوشید و صف‌های خرید جایی برای سوزن انداختن نداشت، بسیاری از کارشناسان هشدار می‌دادند که حباب قیمتی در حال شکل‌گیری است و تخلیه این حباب می‌تواند اقتصاد نیمه نفس ایران را با مشکلات فراوانی مواجه کند.

حقوقی‎هایی که آن روزها در قیمت‌های بالا حاضر به عرضه نبودند، حالا در قیمت‌هایی به مراتب پایین، خود در کسوت فروشنده ظاهر می‌شوند تا به بحران بورس دامن زنند و شرایط را از آنچه هست، سخت‌تر کنند.

شاخص بورس در مرداد ماه سال گذشته تا دو میلیون و صد هزار واحد پیشروی کرد، اما حالا در محدود یک میلیون و صد هزار واحدی قرار دارد.

شاخص بورس ایران حالا پس از عقب‌نشینی یک میلیون واحدی که بزرگترین ریزش تاریخی بورس در پنج دهه اخیر محسوب می‌شود، همچنان قصدی برای سبزپوشی ندارد و بارقه‌ای از امید برای بهبود وضعیت یا ایجاد پایداری و ثبات در این بازار به چشم نمی‎خورد .

بررسی‌ها نشان می‎دهد در صورت ادامه این روند شاخص بورس حتی احتمال عقب‎نشینی تا یک میلیون واحد را نیز دارد. حالا هفته‎ای نیست که سهامداران معترض، دست به انتقاد و تجمع خیابانی نزنند.

تجمع‌های متعددی که برابر سازمان و شرکت بورس برگزار شده است، گواه این مدعاست .

انجمن توسعه سرمایه‌گذاری حرفه‌ای در نامه‌ای سرگشاده به سران قوا اعلام کردند: وضعیت کنونی اقتصاد و بازار سرمایه به عنوان آیینه تمام‌ نمای وضعیت اقتصادی کشور امروز در شرایط نامناسب و بسیار اسفباری قرار دارد . در بخشی از این نامه آمده است: در آخرین سال از قرن که به نام «تولید، پیشتیبانی و مانع‌زدایی‌ها» نام‌گذاری شده است بار دیگر یادآور شویم که در چند قرن اخیر هیچ مقامی در تاریخ ایران این میزان بر موضوع تولید و مشارکت مردمی و اقتصاد مردمی تاکید نکرده و مایه تاسف است که علیرغم این سطح از تاکید امروز تولید، سرمایه گذار و کارگر نام‌های مترادف با فقر و گرفتاری و درماندگی و در مقابل دلالی و واسطه گری و رباخواری مترادف با ثروت و شوکت شده است.

در این نامه تاکید شده است: کاهش نرخ بهره در ابتدای سال و فرمان آزادسازی سهام عدالت که بهترین خبر برای جامعه درگیر کرونا بود باعث شد میزان مشارکت در بورس از ۱۰میلیون نفر کد فعال به ۲۱ میلیون کد رسیده و با اضافه شدن سهام عدالت شمار کدهای معاملاتی بازار به بیش از ۵۱ میلیون نفر رسید. موج ورود افراد جدید به بازار چنان بود که میزان مشارکت در عرضه‌های اولیه از زیر ۲۰۰ هزار کد به بالای ۵.۱ میلیون نفر رسید و نشانه‌های بروز یک اقتصاد مردمی با مشارکت و تعهد عمومی مردم در اقتصاد بروز کرده بود.

نکته مهم این نامه اشاره به میزان زیان وارده به ایرانیان است. در این نامه تحلیلی خطاب به سران سه قوه تاکید شده است: ریزش شدید بازار و خروج نقدینگی، منجر به آسیب جدی به خانواده ۴۶ میلیون نفری سهام عدالت شد، به گونه‌ای که تقریباً نیمی از ایرانیان ۴۰درصد دارایی خود را در بورس از دست دادند و اینک بی‌پناه و درمانده در بحران کرونا دست به دامان شما شده یا به صورتی کاملاً کورکورانه راهی بازارهایی نظیر رمز ارزها شده‌اند که بی‌تردید به خروج نقدینگی از کشور منجر شده و یا در بازار ارز و سکه به انتظار سقوط اقتصاد کشور یا در بازار املاک به دنبال گرانی و تورم آینده هستند. به راستی آیا هیچ کشوری در جهان می‌تواند خود را در برابر از دست رفتن دارایی و ثروت نیمی از مردم خود بی‌تفاوت بداند؟ …

Facebook
Telegram
Twitter
Email