آذربایجان دموکرات فرقه سی

Azərbaycan Demokrat Firqəsi

فرقه دموکرات آذربایجان

ادامه اعتراضات گسترده اهالی خوزستان

اعتراضات گسترده مردم خوزستان نسبت به بی آبی و فقدان مدیریت آب در ششمین روز خود ادامه داشت و شهروندان در شهرهای مختلف این استان از جمله سوسنگرد، بهبهان، آبادان، ایذه، اهواز، خرمشهر و شادگان دست به تجمعات اعتراضی زدند. بر اساس ویدئوهای منتشر شده، تجمع شهروندان در ایذه، با حضور نیروهای نظامی، درگیری با معترضین و بعضا شلیک گاز اشک آور به سوی آنان همراه بوده است. در جریان اعتراضات روز جاری مردم معترض شعارهایی علیه آیت الله خامنه‌ای سرداده‌اند. تجمعات مردمی در اعتراض به بی آبی، بی توجهی مسئولان و فقدان مدیریت آب در استان خوزستان از شب پنجشنبه ۲۴ تیرماه آغاز شده و تاکنون به دستکم ۲۲ شهر گسترش یافته است. بنا بر اعلام منابع محلی شماری از شهروندان در جریان اعتراضات زخمی شده اند و طی روزهای اخیر کشته شدن دو شهروند توسط مقامات استانی تائید شده است. همچنین بنابر اعلام منابع محلی شماری از شهروندان در جریان اعتراضات روزهای اخیر بازداشت شده اند که تاکنون هویت ۱۸ تن از آنها احراز شده است. اعمال خشونت و سرکوب مردم معترض استان خوزستان در کنار بی توجهی به خواسته های مردم این استان واکنش های متعدد اقشار مختلف جامعه را در پی داشت که در این گزارش به تعدادی از آنان نیز پرداخته شده است.

به گزارش خبرگزاری هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، امروز سه شنبه ۲۹ تیرماه۱۴۰۰، تجمعات اعتراضی شهروندان خوزستان نسبت به فقدان مدیریت آب و بحران بی آبی دستکم در ۶ شهر برای ششمین روز متوالی ادامه داشت.

مردم معترض در شهرهای سوسنگرد، آبادان، ایذه، بهبهان، اهواز، خرمشهر و شادگان با راهپیمایی در خیابان های این شهرها و سر دادن شعارهایی اعتراض خود را نسبت به این موضوع نشان دادند. بر اساس ویدئوهای منتشر شده، تجمع شهروندان در شهر ایذه، با حضور نیروهای نظامی و بعضا شلیک گاز اشک آور به سوی معترضین همراه بوده است. در تجمعات ایذه مردم شعارهایی علیه آیت الله خامنه ای سردادند.

یکی از شهروندان ساکن شهرستان ایذه در خصوص اعمال خشونت نیروهای نظامی به گزارشگر هرانا گفت: نیروهای نظامی به سمت مردم معترض اقدام به پرتاب گاز اشک آور کردند. شماری از مردم آسیب دیدند از جمله برادر کوچکترم که همراه من در اجتماع حضور داشت و دارای بیماری تنگی نفس است. اینگونه رفتار خشونت آمیز با مردمی که خواسته و اعتراضات به حقی دارند، خجالت آور است. مگر ما چه کرده ایم که اینگونه با ما برخورد سرکوب گرانه صورت می گیرد. آیا مسئولانی که دستور چنین برخوردی را میدهند خود و خانواده هایشان میتوانند بدون دسترسی به آب روز را به شب برسانند؟

همزمان گزارش‌هایی در خصوص قطعی و یا کاهش شدید سرعت اینترنت در برخی از شهرهای استان خوزستان در شبکه های اجتماعی منتشر شده است. در این رابطه یک شهروند ساکن اهواز به گزارشگر هرانا گفت: اینترنت تلفن های همراه ایرانسل و همراه اول همزمان با هم قطع شده است و ما از طریق موبایل هایمان نمیتوانیم به اینترنت دسترسی داشته باشیم.

از سوی دیگر ویدیو و تصاویری در شبکه های اجتماعی منتشر شده که گفته میشود یک جوان به نام محمد عبدالهی در جریان اعتراضات شهر ایذه بر اثر تیراندازی نیروهای نظامی کشته شده است. هرانا تاکنون قادر به تایید صحت این واقعه نیست و این موضوع تحت بررسی قرار دارد.

تجمعات مردمی در اعتراض به قطع آب و عدم دسترسی شهروندان به آب آشامیدنی از شب پنجشنبه ۲۴ تیرماه آغاز شده و تاکنون کشته شدن دو شهروند در جریان این اعتراضات توسط مقامات استانی تائید شده است. منابع محلی هویت این افراد را  مصطفی نعیماوی ۳۰ ساله از اهالی شادگان، قاسم ناصری (خضیری)، حدودا ۱۷ ساله از اهالی منطقه کوت عبدالله اهواز  اعلام کرده اند. با اینحال گزارشاتی از بیشتر بودن تعداد شهروندان جان باخته مطرح شده که هرانا تا این لحظه قادر به تایید صحت آنها نیست.

از سوی دیگر بنابر اعلام منابع محلی شماری از شهروندان در جریان اعتراضات بازداشت شده اند که تاکنون هویت ۱۸ تن آنها احراز شده است. بر این اساس ۸ تن در اهواز با اسامی علی کعب الحائی، محمد صخراوی، باسم حیدری، حسن سعیدی، عباس سواری، عامر زهیری، حمود چنانی، حمود شموسی، ۵ تن در شوش با هویت خالد مزرعه، على مزرعه، قاسم مزرعه، فیصل مزرعه، عیسی مزرعه و ۵ شهروند در خرمشهر به نام های منصور سلیمانى فرزند یابر، دارم سلیمانى فرزند حاصود، عبدالرضا سلیمانى فرزند یابر، یارالله سلیمانى و فرزندش على سلیمانى توسط ماموران امنیتی بازداشت شده اند.

هرچند احتمال می رود تعداد بازداشت شدگان بسیار بیشتر از این تعداد بوده باشد با این حال به دلیل عدم اجازه فعالیت به نهادهای مدافع حقوق بشر توسط حکومیت ایران و همچنین عدم شفاف سازی نهادهای رسمی دولتی در رابطه با این موضوع تعداد دقیق بازداشت شدگان مشخص نیست.

طی پنج روز اخیر، شهروندان معترض دستکم در ۲۲ شهر از جمله بهبهان، رامهرمز، ایذه، شاوور، کرخه، چمران، کوت سید نعیم، شوش، اهواز، آبادان، حمیدیه، بستان، سوسنگرد، بندرماهشهر، خرمشهر، شادگان، کوت عبدالله، ملاثانی، هویزه، ابوحمیظه ویس و مشهد، اقدام به برگزاری تجمعات اعتراضی کرده‌اند و در برخی از ویدئوهای منتشر شده صدای تیراندازی به گوش میرسد.

 این در حالی است که خبرگزاری فارس، وابسته به سازمان اطلاعات سپاه پاسداران روز جاری در گزارشی، ضمن تائید تیراندازی نیروهای نظامی در جریان اعتراضات مدعی شده است که برخورد ناجا و تیراندازی آنها برای مراقبت از اعتراض و مطالبات مردم خوزستان است.

اعمال خشونت و سرکوب مردم معترض خوزستان واکنش های متعدد اقشار مختلف جامعه را در پی داشت.

سید کریم حسینی، نماینده مردم اهواز در مجلس با بیان اینکه خواسته ما از نیروهای امنیتی این است که از هر‌گونه تنشی که منجر به در خطر افتادن جان مردم است بپرهیزند، گفت: پیش‌بینی‌ کم آبی خیلی غیر منتظره نبود و بارها هشدارها را به مسئولان داده بودیم و تمامی مکاتبات در این زمینه نیز موجود است. بارها درخواست کردیم که این موضوع در خوزستان مدیریت شود. بخصوص رهاسازی آب از پشت سدها و ویژه‌تر از این موضوع بحث سد کرخه است که باید آب این سد رهاسازی شود. مردم نیاز یه حداقل آب برای شرب، دام و کشاورزی دارند. گله ما این است که مشکل کم آبی خوزستان قابل پیش‌بینی و پیشگیری بود، قابل پذیرش نیست که مدام هشدار و بیانیه بدهند که کشت برنج در این استان انجام نشود. زیرا در خوزستان به دلیل شرایطی اقلیمی که وجود دارد کشت های تابستانه ،جایگزینی برای برنج کاری با حداقل آب موجود است.

مازیار زارع، سرمربی تیم فوتبال ملوان بندرانزلی طی مصاحبه ای که با خبرنگاران داشت در پاسخ به سئوال یک خبرنگار مبنی بر واکسینه شدن تیمش در برابر ویروس کرونا، در حمایت از شهروندان خوزستان، گفت: “به مردم در خوزستان آب برسد، واکسن پیشکش و نخواستیم.”

ماهایا پطروسیان بازیگر سینما، تئاتر و تلویزیون نیز در صفحه شخصی خود از مردم خوزستان حمایت کرد و نوشت: ” شکل مردم ،مشکل زیست محیطی است، نه آب معدنی، مشکل منابع طبیعی است، بسیاری از استان ها با از بین رفتن و تغییرات بی حساب و کتابی که در اقلیم طبیعی شان ایجاد شده زندگی و آینده شان در خطر است. محیط زیست مناسب که نباشد، کار نیست، آسایش و آرامش و امنیت نیست، آینده ای نیست. متوجه مطالبات مردم باشید. برنامه ریزی اساسی و دراز مدت برای تامین زندگی ایرانیان و حقوق حقه آنها داشته باشید.”

همچنین عادل فردوسی‌پور در گفتگویی ضمن همدردی با مردم خوزستان گفت: “اتفاقات تلخ و ناراحت‌کننده‌ای همین جور رخ می‌دهد. مردم خوب خوزستان در این گرما شدیدا مشکل دارند. مردمی که سالها در جنگ شرایط سخت را تحمل کردند واقعا حق‌شان نیست که این همه اذیت و آزار ببینند”.

محمد نوری زاد، فعال مدنی محبوس در زندان اوین که هم اکنون در مرخصی درمانی به سر میبرد، با انتشار ویدیویی در حالی که بر روی تخت بیمارستان نشسته است، خطاب به نیروهای نظامی گفت: “حتی اگر از بالا به شما دستور داده‌اند، به مردم خوزستان شلیک نکنید، آن‌ها خواهران و برادران شما هستند”.

مدتی است که مردم استان خوزستان به دلیل بی آبی در وضعیت وخیم قرار دارند. برخی از نمایندگان مجلس، مقامات و کارشناسان علت بحران بی آبی خوزستان را انتقال آب از این استان به دیگر استانها و سد سازی های غیر اصولی، عنوان کرده اند.

Facebook
Telegram
Twitter
Email