آذربایجان دموکرات فرقه سی

Azərbaycan Demokrat Firqəsi

فرقه دموکرات آذربایجان

اعتراضات گسترده در خوزستان ادامه دارد

پنجمین روز اعتراضات گسترده خوزستان؛

واکنش ها نسبت به سرکوب مردم معترض

به گزارش خبرگزاری هرانا روز دوشنبه ۲۸ تیرماه، اعتراضات گسترده مردم خوزستان نسبت به فقدان مدیریت آب و بحران بی آبی در پنجمین روز خود ادامه داشت و شهروندان در شهرهای مختلف این استان از جمله اهواز، رامهرمز، ماهشهر، خرمشهر، کوت عبدالله، چمران، حمیدیه، سوسنگرد و ویس دست به تجمعات اعتراضی زدند. بر اساس ویدئوهای منتشر شده، تجمع شهروندان در شهر چمران، با حضور نیروهای نظامی و بعضا تیراندازی همراه بوده است. تجمعات مردمی در اعتراض به قطع آب و عدم دسترسی شهروندان به آب آشامیدنی از شب پنجشنبه ۲۴ تیرماه آغاز شده و تاکنون به دستکم ۲۰ شهر گسترش یافته است. بنا بر اعلام منابع محلی شماری از شهروندان در جریان اعتراضات زخمی شده اند و تاکنون کشته شدن دو شهروند نیز توسط مقامات استانی تائید شده است. همچنین بنابر اعلام منابع محلی شماری از شهروندان در جریان اعتراضات بازداشت شده اند که تاکنون هویت ۱۸ تن از آنها احراز شده است. اعمال خشونت و سرکوب مردم معترض استان خوزستان در کنار بی توجهی به خواسته های مردم این استان واکنش های متعدد اقشار مختلف جامعه را در پی داشت که در این گزارش به تعدادی از آنان نیز پرداخته شده است. همچنین گزارش ویدئویی ۵ روزه اعتراضات اخیر نیز در انتهای این گزارش قابل مشاهده است.

به گزارش خبرگزاری هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، امروز دوشنبه ۲۸ تیرماه۱۴۰۰، تجمعات اعتراضی شهروندان خوزستان نسبت به فقدان مدیریت آب و بحران بی آبی دستکم در ۹ شهر برای پنجمین روز متوالی ادامه داشت.

مردم معترض در شهرهای اهواز، خرمشهر، رامهرمز، ماهشهر، کوت عبدالله، چمران، حمیدیه، سوسنگر و ویس با راهپیمایی در خیابان های این شهرها و سر دادن شعارهایی اعتراض خود را نسبت به این موضوع نشان دادند. بر اساس ویدئوهای منتشر شده، تجمع شهروندان در شهر چمران، با حضور نیروهای نظامی و بعضا تیراندازی همراه بوده است.

یک شهروندان ساکن اهواز در این خصوص به گزارشگر هرانا گفت: اعتراض ما به نبود آب و بی توجهی مسئولان نسبت به مشکلات مردم استان خوزستان است و مسئولان به جای آنکه چاره اندیشی کرده و معضل نبود آب خوزستان را برطرف کنند با گلوله و خشونت پاسخ مردم معترض را دادند. مگر میشود بدون آب زندگی کرد، این اعتراضات به حق مردم خوزستان نباید با خشونت پاسخ داده شود.

در طی پنج روز اخیر ویدیو هایی از شهرهای مختلف خوزستان در شبکه های اجتماعی منتشر شده که از حضور گسترده نیروهای نظامی در خیابانها و تیراندازی به سمت مردم معترض و یا جهت متفرق کردن آنان حکایت دارد.

یکی از شهروندان ساکن سوسنگرد که در اعتراضات شب گذشته این شهر حضور داشت در اینباره به گزارشگر هرانا گفت: شب گذشته نیروهای نظامی به صورت گسترده ای حضور داشتند و در جریان اعتراضات اقدام به تیراندازی و شلیک گاز اشک آور کردند که موجب زخمی شدن تعدادی از معترضان نیز شد.

علاوه بر این یک شهروند دیگر از شهرستان حمیدیه با انتقاد از حضور نیروهای نظامی در خیابانهای این شهر به هرانا گفت: گاردهای امنیتی با خودروهای نظامی و موتور سیکلت های خود در خیابان ها اجتماع میکنند و حضور گسترده نیروهای نظامی باعث رعب و وحشت اعضای خانواده هایمان شده است، اعتراضات ما خشونت آمیز نیست، ما حق زندگی کودکانمان را از سرزمین مادریشان میخواهیم.

تجمعات مردمی در اعتراض به قطع آب و عدم دسترسی شهروندان به آب آشامیدنی از شب پنجشنبه ۲۴ تیرماه آغاز شده و تاکنون کشته شدن دو شهروند در جریان این اعتراضات توسط مقامات استانی تائید شده است. منابع محلی هویت این افراد را  مصطفی نعیماوی ۳۰ ساله از اهالی شادگان، قاسم ناصری (خضیری)، حدودا ۱۷ ساله از اهالی منطقه کوت عبدالله اهواز  اعلام کرده اند. با اینحال گزارشاتی از بیشتر بودن تعداد شهروندان جان باخته مطرح شده که هرانا قادر به تایید صحت آنها نیست و تحت بررسی قرار دارد.

از سوی دیگر بنابر اعلام منابع محلی شماری از شهروندان در جریان اعتراضات بازداشت شده اند که تاکنون هویت ۱۸ تن آنها احراز شده است. بر این اساس ۸ تن در اهواز با اسامی علی کعب الحائی، محمد صخراوی، باسم حیدری، حسن سعیدی، عباس سواری، عامر زهیری، حمود چنانی، حمود شموسی، ۵ تن در شوش با هویت خالد مزرعه، على مزرعه، قاسم مزرعه، فیصل مزرعه، عیسی مزرعه و ۵ شهروند در خرمشهر به نام های منصور سلیمانى فرزند یابر، دارم سلیمانى فرزند حاصود، عبدالرضا سلیمانى فرزند یابر، یارالله سلیمانى و فرزندش على سلیمانى توسط ماموران امنیتی بازداشت شده اند.

هرچند احتمال می رود تعداد بازداشت شدگان بسیار بیشتر از این تعداد بوده باشد با این حال به دلیل عدم اجازه فعالیت به نهادهای مدافع حقوق بشر توسط حکومیت ایران و همچنین عدم شفاف سازی نهادهای رسمی دولتی در رابطه با این موضوع تعداد دقیق بازداشت شدگان مشخص نیست.

طی پنج روز اخیر، شهروندان معترض دستکم در ۲۰ شهر از جمله رامهرمز، شاوور، کرخه، چمران، کوت سید نعیم، شوش، اهواز، آبادان، حمیدیه، بستان، سوسنگرد، بندرماهشهر، خرمشهر، شادگان، کوت عبدالله، ملاثانی، هویزه، ابوحمیظه ویس و مشهد، اقدام به برگزاری تجمعات اعتراضی کرده‌اند و در برخی از ویدئوهای منتشر شده صدای تیراندازی به گوش میرسد.

این در حالی است که ولی‌الله حیاتی،‌ معاون امنیتی انتظامی استانداری خوزستان،‌ اعتراضات در شهرهای این استان را “محدود” خواند و گفت به صورت “مسالمت‌آمیز” به پایان رسیده و کسی در سوسنگرد کشته نشده است. او به خبرگزاری ایرنا گفت اخبار منتشرشده در این زمینه «منفی و کذب» است و با منتشرکنندگان برخورد می‌شود.

همچنین حسن روحانی ضمن انتقاد از «کاشت برنج» در استان خوزستان، گفت: مردم خوزستان علیرغم اینکه توصیه ما این بوده که در آنجا برنج‌کاری نشود اما سال‌هاست برنج کاری هم انجام می‌دهند که خود آن هم مزید بر علت شده و همه اینها دست به دست هم داده و مردم در سختی قرار گرفتند.

اعمال خشونت و سرکوب مردم معترض خوزستان واکنش های متعدد اقشار مختلف جامعه را در پی داشت.

محسن چاوشی خواننده پاپ، مهدی رحمتی، یحی گل‌محمدی مربی های فوتبال و وریا غفوری، سید جلال حسینی فوتبالیست های باشگاه های ایران با انتشار تصاویری در صفحه های شخصی خود از مردم خوزستان حمایت کرده و خواهان توجه مسئولان به مشکلات آنان شدند.

جواد نکونام، سرمربی تیم فوتبال فولاد خوزستان در صفحه شخصی خود خطاب به مسئولین نوشت: “مردم نجیب خوزستان در تمام این سالها سهمشان از طلای سیاه، دود بوده است و خاکستر. حرف بس است. بی‌عملی کافی است. شعار و مصاحبه برای این مردم آب نمی‌شود. مردم شهر تشنه‌اند.”

محمود صادقی، نماینده پیشین مجلس، با استفاده از هشتگ خوزستان تنها نیست، نوشت: “حق مردم خوزستان گلوله نیست، آنها در زمان جنگ سپر گلوله‌ها بودند”.

همچنین محمد کیانوش راد، فعال سیاسی و نماینده پیشین اهواز در مجلس ششم، با اشاره به اینکه «مسئولین آب رودخانه های خوزستان را برای استان های دیگر برده اند و مشکلات اولیه مردم این استان را نادیده گرفته اند، گفت: کاش حداقل در قبال انتقال آب کارون، شهرها و روستاهای خوزستان را تشنه لب نمی گذاشتند. گویی قرار است خوزستان را به زمین سوخته تبدیل کنند و ظاهرا کاری هم از دست ما خوزستانی ها بر نمی آید. خوزستان با چوب و تفنگ و تشر اداره نمی شود

از سوی دیگر بیش از صد و سی مستندساز سینما با انتشار بیانیه ای تحت عنوان «و دوباره بر سر آب، آتش به پا شد» سرکوب شهروندان معترض خوزستان را محکوم کردند. آنها در بخشی از بیانیه خود نوشتند، “ما کارگردانان سینمای مستند، بر پایه سنت کاری مان همیشه بازتاب دهنده رنج و خواست مردمانمان بوده ایم و امروز نیز در کنار تشنگان خوزستان می مانیم و سرکوب مردمی که زندگی را جست و جو می کنند تا آب به آبادی برسد به شدت محکوم می کنیم.”

مجتبی محفوظی، نماینده آبادان با انتقاد از انتقال آب از سرشاخه‌های رود کارون، گفت: “به داد خوزستان برسید! آه مردم این منطقه گیرا است! اگر دست ما از کار بیفتد، اگر چشم ما از کار بیفتد، باز هم به حیاتمان ادامه خواهیم داد اما قلب تپنده کشور خوزستان است.”

مدتی است که مردم استان خوزستان به دلیل بی آبی در وضعیت وخیم قرار دارند. برخی از نمایندگان مجلس، مقامات و کارشناسان علت بحران بی آبی خوزستان را انتقال آب از این استان به دیگر استانها و سد سازی های غیر اصولی، عنوان کرده اند.

گزارش ویدئویی ۵ روزه اعتراضات اخیر مردم استان خوزستان که حاصل جمع آوری ۶۲ قطعه ویدئوی اعتراضات در شهرهای مختلف این استان است را از طریق این لینک مشاهده کنید.

فرقه دمکرات آذربایجان ضمن همدردی و همراهی با هموطنانمان در خوزستان، بی توجهی و سهل انگاری حاکمیت جمهوری اسلامی که مسبب چنین وضعیت اسفباری برای این منطقه شده است را به شدت محکوم می کند. آنچه در خوزستان می گذرد، نشان از بی تدبیری و ناکارآمدی جمهوری اسلامی در اداره کشور است. سالهاست مردم خوزستان نسبت بی آبی و بدی آب و هوا، فریاد می زنند تا بحال برای برطرف کردن مشکلات مردم جز سرکوب و کشتار، هیچ چاره ای اندیشیده نشده است. این مشکل فقط مشکل مردم خوزستان نیست. همه ایران را در بر گرفته است. باید با همدلی و همیاری همه خلقها رژیم را وادار به عقب نشینی کرد.

Facebook
Telegram
Twitter
Email