آذربایجان دموکرات فرقه سی

Azərbaycan Demokrat Firqəsi

فرقه دموکرات آذربایجان

رشد ۲۰۰ درصدی نقدینگی در سال ۹۹

رشد ۲۰۰ درصدی نقدینگی در پایان سال ۹۸ بستر مناسبی را برای تورم افسار گسیخته فراهم کرد. تورمی که تاکنون در اقتصاد ایران حتی در سیاه‌ترین ادوار آن بی‌سابقه بوده است.

 از مهمترین شاخص‌های برآورد اقتصادی یک کشور میزان رشد تورم و بیکاری است. رشد سرسام‌آور تورم با کسری بودجه و میزان نقدینگی، ارتباط مستقیم دارد. دولت روحانی برای جبران کسری بودجه خود اقدام به چاپ اسکناس بدون پشتوانه کرده است. افزایش قیمت‌ها، کاهش درآمد عمومی و قدرت خرید مردم از تبعات این سیاست ویران‌گر است.

رشد نقدینگی دردولت روحانی نسبت به ۸ سال قبل ۱۱ برابر شده است. این نقدینگی بدلایل متعدد از جمله نداشتن زمینه در بازار تولید و ایجاد اشتغال هزینه نمی‌شود. در رکود تولید، لاجرم بازارهای کاذبی مانند دلالی و سفته بازی رونق می‌گیرد.

اظهارات همتی در خصوص چاپ اسکناس بدون پشتوانه

همتی رئیس بانک مرکزی درجمع مدیران بازار سرمایه اظهاراتی جنجالی در خصوص چاپ اسکناس ابراز کرد. وی از چاپ۸۰ هزار میلیارد تومان اسکناس بدون پشتوانه در بهمن و اسفند ۹۸ خبر داد.

همتی گفت: «پشت پرده رشد ۲۰ درصد واحد پایه پولی در بهمن و اسفند ۹۸ کسری بودجه ۶۰ هزار میلیارد تومانی دولت بود.»

همتی در ادامه به برداشت پول نداشته از صندوق توسعه ملی اشاره کرد. وی افزود: «پولی که قرار شد در قالب ۵ میلیارد دلار از صندوق توسعه ملی برداشت شود. پولی که اصلا وجود نداشت و پشتوانه نداشت. متعاقب این اتفاق به دلیل کرونا ۷۵ هزار میلیارد تومان نیز بابت خسارت و بیکاری ناشی از کووید ۱۹ در قالب وام‌های یک میلیون تومانی با نرخ ۱۲ درصد پرداخت شد. این نقدینگی با ضریب فزاینده ۷.۵ درصد رشد کرد. پولی که بانک‌ها به دلیل شرایط خاص کرونا نتوانستند با آن کاری کنند.»

همتی در بخش دیگری از صحبتش به وارد شدن این نقدینگی به بازار بورس و ترکیدن حباب بورس اشاره کرد. وی گفت: «بخشی از این پول به بورس آمد و آن شرایط عجیب در ماه‌های نخستین سال ۹۹ رقم خورد.»

۲ برابر شدن رشد پایه پولی کشور در کمتر از ۲ ماه

برای درک رشد پایه پولی یک نمونه آن را بیان می‌کنیم. از فروردین ۹۸ تا بهمن ۹۸ رشد پایه پولی ۱۰ واحد، درصد پایه پولی کشور بوده است. در بهمن و اسفند ۹۸ این رشد پایه پولی به یکباره به ۲۰ واحد یعنی ۲ برابر رسید. این ۲ برابر شدن، باعث سرریز شدن ۸۰ هزار میلیارد تومان پول به بازار اقتصاد شد. علت رشد یکباره تورم در سال ۹۹ عدم تحمل رشد ۲۰۰ درصدی نقدینگی بدون پشتوانه، توسط بازار اقتصاد بود.

اعترافات دیر هنگام همتی، رونمایی گوشه‌ای از یک اقتصاد رو به زوال است. اقتصادی که یک سمت آن ابرسپرده گذاران و صاحبان سرمایه با سودهای نجومی هستند. سمت دیگر این تابلو هم بیش از ۶۰ میلیون ایرانی است که به نان شب محتاجند. مردمی که بدلیل رشد سرسام‌آور تورم هر روز فقیرتر می‌شوند. اعتراضات روزانه کارگران، معلمان، بازنشستگان و… به فقر و تنگدستی بدلیل سیاست‌های ضدمردمی و غارتگرانه این حکومت است.

رشد نقدینگی و تورم علت فقیرتر شدن روزانه کارگران

رشد نقدینگی و تورم از پدیده‌هایی است که بدلیل سیاستهای چپاول‌گرانه حکومت سالها است که در کشور ما وجود دارد. این پدیده در کشورهایی که اصول اقتصادی در آنها رعایت می‌شود سالها است که حل شده است. برای بسیاری از کشورها دیگر واژه تورم قابل فهم نیست.

اصلی ترین علت تورم در ایران، کسری بودجه و سیاستهای غلط مالی است. آنچه مسلم است علت اصلی در ناهماهنگی سیاست مالی و پولی در کشور می‌باشد. این سیاستهای مالی، اولویت را به سرازیر شدن ثروتهای مردم به جیب سران حکومت می‌دهد.

استقراض دولت از نظام بانکی منجر به افزایش نقدینگی و یا بالا رفتن نرخ بهره در کشور می‌شود. اگر تامین این استقراض با افزایش نقدینگی باشد منجر به عرضه پول اضافه در جامعه و افزایش قیمت‌ها می‌شود. اگر تامین استقراض از طریق اوراق باشد منجر به بالا رفتن نرخ بهره و کاهش سرمایه‌گذاری بخش خصوصی می‌شود. افزایش نقدینگی و کسری بودجه یک دور تسلسل است که تا علت اصلی آن درمان نشود ادامه خواهد داشت.

خبرگزاری فارس(۲ خرداد۱۴۰۰) سخنان دانش جعفری وزیر پیشین اقتصاد در زمینه رشد نقدینگی را منعکس کرده است. وی می‌گوید: «یکی از دلایل تورم، همین سیاست‌های انبساطی پولی گسترده است. ما در سال گذشته با رشد نقدینگی ۳۸ درصدی مواجه شدیم. وقتی این مقدار رشد نقدینگی وجود دارد، این نشان می‌دهد که چقدر حجم پول افزایش پیدا کرده است.»

همین خبرگزاری از شکسته شدن رکورد ۷۵ ساله تورم در ایران به نقل از یک نماینده مجلس به نام احسان خاندوزی خبر داد. وی اظهار داشت: « به تازگی رکورد ۷۵ ساله تورم در ایران شکسته شد؛ اگر غیر از این است، بانک مرکزی گزارش فروردین ۱۴۰۰ را منتشر کند. ایران فقط در سال‌های اِشغال توسط متفقین، شاهد تورم بالاتر از ۵۰ درصد بوده است.»

سیاستهای چپاول‌گرانه حکومت نتیجه‌ای جز رشد نقدینگی و تورم با ارقام غیر قابل باور ندارد. این تورم باعث فقر گسترده در کشور و فقیرتر شدن بیش از بیش مردم می‌شود. نابودی اقشار متوسط،گسست طبقاتی و به قعر خط فقر رفتن بیش از ۶۰ درصد مردم، نتیجه این سیاستهای ویرانگر است. کارگران و مردم بخوبی می‌دانند که علت فقیرتر شدن روزانه آنها سیاستهای چپاول‌گرانه سران حکومت است.

گرفته شده از: روزنامه آذربایجان شماره 160 تیر ماه 1400

Facebook
Telegram
Twitter
Email