آذربایجان دموکرات فرقه سی

Azərbaycan Demokrat Firqəsi

فرقه دموکرات آذربایجان

در اجلاس سران اتحادیه اورآسیا چه گذشت؟

الکساندر لوکاشنکو رئیس جمهوری بلاروس اعلام کرد که دلار آمریکا باید از معاملات کشورهای عضو اتحادیه اقتصادی اوراسیا بخصوص در حوزه نفت و گاز حذف و کنار گذاشته شود

به گزارش ایرنا، لوکاشنکو که کشورش ریاست دوره ای اتحادیه اقتصادی اوراسیا را برعهده دارد، روز جمعه در اجلاس مجازی سران این اتحادیه گفت: زمان آن فرا رسیده است تا برای کنار گذاشتن  استفاده از دلار در معاملات مواد هیدروکربنی (نفت و گاز) در کشورهای عضو اتحادیه اوراسیا تصمیم گرفته شود.

رئیس جمهوری بلاروس ازجمله اهداف اتحادیه اقتصادی اوراسیا به تامین ثبات ارزهای رایج در این اتحادیه، امنیت معاملات، تسهیل دسترسی به بازارهای مالی و ایجاد ساختار مالی مشترک در چارچوب این اتحادیه اشاره کرد.

لوکاشنکو این را نیز گفت که غرب علاقه مند به تقویت اتحادیه اوراسیا و تحکیم موقعیت این اتحادیه به عنوان یک رقیب نیست و باید برای پاسخ دادن به اقدامات آن تدابیری اندیشید.

همکاری اعضا در مبارزه با کرونا 

ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه نیز در سخنانی در اجلاس سران اتحادیه اقتصادی اوراسیا گفت که در بحث های این اتحادیه، مبارزه با همه گیری کرونا جزو موضوعات کلیدی و در اولویت قرار دارد.

وی با اشاره به ساخت و ثبت سه واکسن کرونا در روسیه به تولید مشترک واکسن روسی اسپوتنیک وی در کشورهای قزاقستان و بلاروس اشاره و خاطرنشان کرد که امکان تولید این واکسن در ارمنستان و قرقیزستان هم بررسی می شود

ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه همچنین گفت که این کشور شرایط مهاجران کارگر را بهبود می بخشد و در درجه اول اولویت با کشورهای اتحادیه اقتصادی اوراسیا است.

وی گفت:، در آینده نزدیک سیستم یکپارچه ” «کار بدون مرز»  شروع فعال خواهد شد و بر اساس ان  امکان پر کردن اسناد لازم برای کار آنلاین هم فراهم خواهد شد.

رهبر روسیه خاطرنشان کرد: “البته، از نظر ما، لازم است تلاش کشورهای اتحادیه اقتصادی اوراسیا برای هماهنگی سیاست ها در زمینه توسعه اقتصادی و رسیدگی به مشکلات فوری اجتماعی، از جمله مشکلات ناشی از همه گیری افزایش یابد. ”

ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه گفت که کشورهای عضو اتحادیه اقتصادی اوراسیا (EAEU) باید سریعاً در مورد قیمت کالاهای مهم اجتماعی نظیر قند اقدامات لازم را انجام دهند.

رهبر روسیه در جلسه تأکید کرد: “چندی پیش، کمیسیون اقتصادی اوراسیا تصمیمات خاصی را با هدف تحکیم سیاست قیمت گذاری تصویب کرد. در صورت لزوم، اقدامات لازم برای سایر محصولات نیز به همان اندازه انجام شود. ”

پوتین همچنین خاطرنشان کرد که امروز، در برابر یک فضای ناپایدار جهانی، مشکلات مربوط به نوسانات شدید قیمت محصولات مهم اجتماعی تشدید شده است

نورسلطان نظربایف رئیس جمهوری سابق قزاقستان و رئیس افتخاری شورای عالی اتحادیه اقتصادی اوراسیا نیز در این اجلاس گفت که اتحادیه اقتصادی اوراسیا از پتانسیل های زیادی برخوردار است و اعضای این اتحادیه نیاز به همگرایی بیشتر دارند.

وی افزود: فقط با همکاری با شرکای مطمئن و با اعتبار و متحدان می توانیم امنیت اقتصادی و استقلال کشورهای ما را تامین کنیم.

اوراسیا که یک اتحادیه اقتصادی است، با حضور پنج کشور روسیه، قزاقستان، بلاروس، قرقیزستان و ارمنستان به عنوان اعضای اصلی از سال ۲۰۱۵ کار خود را در زمینه سیاست‌گذاری اقتصادی، اقتصاد کلان و مهاجرت نیروی کار در جهت تجارت آزاد و موافقت‌نامه های تجاری با کشورهای دیگر آغاز کرد

آبان ماه سال ۱۳۹۸ موافقت‌نامه ای تجاری میان ایران و اتحادیه اوراسیا به امضا رسید که بر اساس آن ۸۶۰ قلم کالایی میان ایران و پنج کشور متحد اقتصادی مبادله می شود که آمارها در ماه های گذشته نشان می دهد که افزایش ۶۳ درصدی در صادرات با این کشورها ثبت شده و قرار است در سال دوم این موافقت‌نامه اقدام هایی برای آغاز مذاکرات تجارت آزاد با اتحادیه اقتصادی اوراسیا انجام شود.

Facebook
Telegram
Twitter
Email